Gäst sdk780 Postad 12 Juni , 2010 Jag har bestämt mig för att sälja huset här i Norge och satsa på en större båt i gott skick för att ha här i Norges största sjö Mjøsa. Det lutar starkt mot en Coronet 32 Oceanfarer. Har ju fortfarande min andra lilla båt i Norrtälje vilket får räcka tillsvidare då jag har tillbringar mer fritid i Norge än i Sverige. Priserna på Coronet (eller båtar generellt) är betydligt lägre i Norge än i Sverige just nu, verkar vara många båtar i Sverige som ligger ute till rejäla överpriser. Om vi bortser från motorer och drev vad bör jag se efter på en Coronet 32 ? En del exemplar är ju i originalfärg men en del är omlackerade och oftast till vitt. Vad säger expertisen, är en omlackering prissänkande? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 12 Juni , 2010 Ställ frågan på Coronet klubbens hemsida www.coronet.nu under bryggsnack så kan medlemmarna där säkert ge dig svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 12 Juni , 2010 Kolla som sagt på Coronetklubben. Generellt bör en coronetbåt vara i så pass originalskick som möjligt, eller åtminstone att de förändringar/uppdateringar som är gjorda är smakfulla och ligger i linje med original. När det gäller de större båtarna tror jag man kan acceptera större förändringar än de mindre, de större är ju bobåtar och måste fungera som sådana. Angående omlackering så beror det på hur det är gjort. Bäst (och högst pris) bör såklart original i gott skick vara, men är omlackeringen bra gjord så är det kanske bättre med omlackat än en båt som är orörd men mer eller mindre förfallen. Har bara kollat priserna på blocket, men intrycket där är att priserna på Oceanfarer varierar väldigt och det inte är utan orsak. Som jag sagt i någon tidigare tråd så är det stora och numer ganska gamla båtar som kräver pengar och tid för både vanligt underhåll och inte minst ifall det ska renoveras. Att byta två dieselmotorer kostar lätt lika mycket som hela båten och till det kommer allt annat som värmare, varmvatten, pumpar, dynor kapell (kostar ca 30-40') osv. Det är med andra ord skicket man betalar för, på såväl båt som motorer. Jag tror inte man ska räkna med att göra några klipp på att köpa en båt i sämre skick eller där motorerna måste bytas ut. Istället ska man köpa en båt i ungefär det skick man själv anser är ok, det kommer ändå finnas trädetaljer att lacka om och delar som löpande måste bytas ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser