Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Gäst Jonas

Trailerbar båt vinscha upp den själv finns det?

Rekommendera Poster

Gäst Jonas

hej ha aldrig haft nån segelbåt innnan ska ha en billig o smidig att ta upp, ha ej råd med lyftkran o allt krabb det bli även av det. tänkte ha hört att strotriss mk2 och albin 57 ska man kunna vinscha upp om man ha en trailer funka det? låter lite lustigt hur det ska gå till med ett köl på 0.76 m, det borde ju slå i botten? eller kommer det funka? även om nån vet någon annan båt som detta ska funka med? ha tänk lägga max 20000, vill kunna sova i den oxå. tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Christina

Jag har haft en stor Triss i 10 år och jag kunde alltid få den ilagd utav marinorna för en 200-300 kr. Eftersom båten var liten så behövdes det inte planera in någon tid, jag ringde och kunde få en tid om en eller några timmar. Bäst var det att kolla en dag innan. Jag hade den på en tralier, vi hade satt fast vaggan på trailern. En gammal obromsad kärra. På Triss sidan hittar du en man som säljer Stor Triss prylar i Kungälv, han är guld värd. Jag hade fixat båten, allt nedraget till sittbrunnen, men folk förstår inte allt för priset för dem ligger runt 13 000 Mark 2 . Albin ligger på 20-30000 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lyfta i och upp segelbåt är ingen stor kostnad. På marinor brukar det kosta några hundralappar när det är många som utnyttjar en kranbil samma dagar/helger. Det går på ett par minuter och är väldigt smidigt och problemfritt. Det lär vara betydligt dyrare att köpa en trailer till båten om det inte ingår i köpet. För att lyfta mindre trailerbara segelbåtar brukar man nog oftast inte använda slip utan en fast kran som finns vid kajen på de flesta marinor. Man vinschar alltså inte upp den direkt på trailern utan lyfter upp båten och ställer ner den på trailern med kranen. Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stortriss lär ha byggts med sänkköl har jag hört.( Har aldrig sett nå´n) Men, det finns ju fler båtar med sänkköl.Campusbåtarna t.ex. Kruxet är väl att de oftast är dyrare än 20 000. De är ju ganska nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse

Kollar själv efter liknande tankegångar efter en albin 57... i lämpligt skick. Lasse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Erik Strömberg

Den finns många mindre båtar med sänkköl. Jag har en 5 m poskbyggd båt med 80 kg infällbar sänkköl. Den går utmärkt att traila och har i teorin 2 2 kojplatser. mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hade samma tanke förra året när jag köpte min Albin 57. Men tyvärr hittade jag ingen med orginal vagn som är ett måste för att få det att funka så som du tänkt. Den vagnen är anpassad tillbåten. Att det fungerar så beror på att båten har en fällköl som i uppfällt läge inte sticker ner mer än 30cm från båten. Båten går 60cm djupt i uppfält läge och 1,30cm i nedfällt. Bra, billig och schysst nybörjarbåt tycker iaf jag. Kolla på sailguide.com för mer info om Albin 57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Stortriss MKII som jag sjösätter och tar upp med egen trailer, dock har jag ingen vinch så man får ta i och dra lite istället. Vagnen är ett hemmabygge av tidigare ägare, de hade monterat på orginalvaggan och använde vagnen endast för kortare transporter men inte sjösättning/upptagning. Jag modifierade vaggan så den blev öppen i aktern, gjorde dragstången på vagnen förlägningsbar så nu kan man sjösätta med den. Eftersom dragstången är så pass lång kommer vagnen ner till drygt 1 meters djup, beroende på hur brant ramp man har, sen är det bara att låta båten glida av eller glida på... För bilder kolla på http://www.doosen.com/stortriss/sidor/senastenytt.asp?id=15 Ritning på vagnen http://www.doosen.com/stortriss/filer/Ritning_stortrissvagn.pdf

post-5153-1394234300,8886_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst muppen

Sverige är ju förmoodligen ett av de allra hetaste länderna i världen när det gäller just att kunna segla nya sjöar! Vänern, bara Eks skärgård har >1000 kobbar. Vättern, Sommen, Väringen, Fryken, St Gla, Glafsfjorden, Hjälmaren, Mälaren, Höljessjön, Siljan, Storsjön, Ånn, Flåsjön, Storuman, Storavan, Stora Lulevatten och 50 sjöar till... hur mycket kust som helst. Fåglar, fiske, fjäll, bäcköring, havsörnar, röding, storskog... Trailerseglare borde vara lika vanligt som husvagn. Finns det verkligen ingen trailerseglarförening i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför segla i en sjö när man har hela havet??? Kan ju bara tala för mig själv, men tycker att öppet hav slår allt! Iof är skärgården trevlig också, men bara ytterskärgården som har klart vatten... Så jag förstår inte riktigt det där med att segla i sjö?

post-5153-1394234301,2513_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste du ha klart vatten för att segla? Vet man bara att det inte finns några grundså.... Omgivningen och bogvågen är väl roligare att titta på :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar kännas något offtopic, men kör ändå... Jag behöver inte klart vatten för att segla, men så fort vattnet börjar stänka upp på mig eller båten eller om man tar upp ankaret så är det trevligt om det är fräscht vatten. Så du menar att det är helt ok med tex 2 dm sikt när du ska gå in tilll land med båten som sticker 1 m...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst muppen

Jäkla synd att jag inte fick tycka som jag ville då... Det är väl bäst att vi allihop gör som Osterman vill då. Ut i havet allihop, Osterman har sagt att alla måste segla i havet eftersom han inte begriper något annat! Konformitet! Konformitet! Uber alles!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du missade det där med ...Kan ju bara tala för mig själv... i mitt inlägg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst muppen

Ja, men du var ändå tvungen att få det att låta suspekt att vilja segla naturnära vatten. Gå nu ner på knä till avbön. Säg efter mig! Det är minst lika roligt att segla på Svenska vackra sjöar särskilt om man har trailerseglare och kan byta sjöar! Ja, ja.... tveka inte! Säg efter! :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Inga bekymmer att ta upp och sätta i själv med Albin 57, Dock vill jag ha kran för riggningen... Boendet är väl lite si och så. Förvänta dig ingen husvagn, snarare ett tält vad gäller bekvämligheten. Trevlig seglare som är lättskött och smidig för 1-3 personer.

post-0-1394234306,3641_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Phil Axe

Hej, Har sjösätt och tagit upp min Albin 57 från släpp bakåt min gamla Saab. Jag tycker inte om att göra det. Jag måste kolla hjulkullagrarna på släppet mer ofta om det har varit i vattnet. Albin 57 är ganske djupgående (60 cm) så man behöver har släppet långt ner i vattnet. Min fru och jag har lyckats sätt upp och tar ner masten själv. Den är tung, men ganske kort. En ny mast skulle vara mycket lättare, tror jag, eftersom gammal masten är kraftigt byggt! Båten har ingen bra 'tabernacle' (Hur ser man det på svenska!) som en engelsk eller kanske hollandsk trailerbåt (t.ex. étap eller E-boat). Nu betalar jag 500 kr använder en kran. Mycket lättare! Någon frågade varför finns ingen trailer-sailing förening i Sverige, ner det finns så många underbar platser att upptäcka. Vill någon starter en? I England finns http://www.trail-sail.org.uk . Jag skulle vara intresserade! (Ursäkta för mina svenska - jag är engelskman!).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...