Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024
Jingo

Vanligaste motorbåtsmodell i södra skärgården!

Rekommendera Poster

Nu tycker jag att det är dags för en lista över:
De vanligaste motorbåtmodellerna i stockholms södra skärgård

Lägg in era listor så får vi se om vi är överrens. Jag baserar min lista på gamla erfarenheter.

Här kommer min lista:

  1. Buster modellvirr (dom små blir större och dom stor ändå större, lika vanliga som mördarsniglar men går bättre i vattnet. Alla sommargästers drömbåt!!)
  2. JOKER!!! Akterhyttsbåten. Finns som TG, Scntic, Grisslan, Uttern, Örnvik m.fl.
    Ständigt aktuell och männens favvo. Populär då den i allmänhet är svår att komma i och ur hytten, alttid är lite trång, fördäcket är för kort för det som ska få plats och frun jublar över utseendet.
  3. Fjordling 17 HT (den eviga klassikern)
  4. Crescent 465 styrpulpet (enkel och tråkig famljestyrpulpetare för sjöovana sommarstugeägare)
  5. Flipper 575 (Äldre herrar som lämnar byter den rutiga kepsen mot flytväst)
  6. Crescent 49 HT (ligger på land eller används som vinterbåt för hantverkare)
  7. Ockelbo B14 (slit och slängbåtar som aldrig verkar ta slut)
  8. Targa (advokatjeepen tar över mer och mer)
  9. Albin 25 (kommer puttrandes med jämna mellanrum)
  10. Örnvik 530/565 HT (Gubbåt/ billigare familjebåt, konkurrent till Flipper 575)

post-10014573-1394236368,2982_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm  har ingen bra lista ännu men en osannolik båt som helt klart ligger högt på listan är Anytec 750 som verkar blivit en innegrej i nämdö skärgård.

Jag skall försöka få ihop en 10 i topp till slutet på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna båt har jag både sett & kört en hel del i sommar...
men den kanske inte räknas :)

Sorr har ännu inte fått ihop någon bra lista.

post-10005052-1394236496,1637_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här på våren är akterhyttsbåten absolut på första plats bland de man ser ute på sjön. Vanligast av dessa måste TG vara.

Annars kan man se det mesta såsom denna som passerade oss i höjd med Skomakarskeppet igår

post-10011607-1394236685,5686_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå vanligt / ovanlig båt

ska du sälja din fina 666Ht? 
såg en annons på blocket med en ganska ny 666 med diesel...
kan inte finnas så många sådana i drift i stockholmsområdet.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte våran båt. Jag fortsätter att förfina den och har inga planer på att sälja. Frugans krav vid båtköp var en solplats och vi har en ständig ovanpå motorn och en i soffan bak. Mina krav var diesel, prisvärd båt, lätt att komma in i trånga grunda vikar, bra sovplats, enkel kapellfällning, värmare samt hardtop i någon form. Frugan föll till en början för designen hos flera dcbåtar men efter att ha tittat på många olika på mässor efter köpet tycker hon att vi valde rätt. Ståplats, toarum och garderob saknas förstås men man kan inte få allt. Däremot har vi minst 10 gånger lagt till vid bryggan med kapellet helt uppfällt så den dåliga sikten som många klagar på upplever inte jag men det är nog en vanesak. Jag gillar att åka båt och är därför ingen långliggare. Därför rinner distanserna lätt iväg. 57 nm blev det under påsken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...