Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025
Florina

Sista roliga helgen 0,2

Rekommendera Poster

- Det är inte rimligt att barn ska kunna köra stora snabba båtar, men det händer tyvärr. Särskilt på vattenskotrar och ribbåtar har jag sett barn som har kört, och det är fullt lagligt. Att det inte finns behörighetskrav på sjön är ett betydligt större problem, säger Hans Erlandsson.

Intressant artikel, att det är en kassako går att utläsa.

http://www.skargarden.se/articles/10/08/Nya-lagen-fangar-grova-sjofyllerister

OBS ordet grova jo allt över 0,2 just på sjön tyx vara grovt..ja jösses.

SjöPolisens H.Erlandssons kommentar säger åtskilligt.

Man har antagit en lag på fel grunder, behörighetskrav är ett större problem,och hur svårt var det att fatta?

Nu kommer lagarna dundrande på båtfolket, helt klart.

Jag accepterar behörighetskrav mycket mer än 0,2.

men men..talar med båtfolk dagligen om detta, fler som i ren ilska kommer att rösta på SD.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får verkligen hoppas att före man stiftar lagar om behörighetskrav att man tar fram fakta.

Precis som att barn kan köra stora starka och snabba båtar men förekommer det i verkligheten?

Och i de fallen det förekommer, är det så att de faktiskt kan hantera båten bättre än en del 55 som skulle få båtkörkortet fritt enligt ett av förslagen?

Hela artikeln i inlägget ovan refererar till Stockholmsområdet. Hoppas kära politikerna öppnar sin gamla skolatlas och inser att Sverige är betydligt större än Stockholms skärgård.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabfish skrev:
OBS ordet grova jo allt över 0,2 just på sjön tyx vara grovt..ja jösses.
Du kanske ska läsa artikeln du länkade till igen...
Det står:
Grovt sjöfylleri innebär att föraren har haft minst 1,0 promille alkohol i blodet.
Otydligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som att barn kan köra stora starka och snabba båtar men förekommer det i verkligheten?

Ja! Fick höra att i somras fick ett brats-barn, 16 bast en båt som gör ca 50knop.

Ungens 1a båt, aldrig haft någon alls, men köra i 50knop får man!

Men ett par bira till ansjovismackan, ajja-baja..

Peter_K käre hårklyvare. Klart jag läst hela artikeln, även rubriken som är insinuerande och vaddå?

Fångade man inga grova fyllon innan 0,2?

Man gjorde väl inte det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt Crabfish - det var ju naturligtvis Ljungbergarn jag avsåg i förra inlägget, men det fattade han så ingen skada skedd hoppas jag.

Som svar till inlägget om man inte grep folk för grov sjöfylla före 0,2-lagen - självklart gjorde man det! Men, man gjorde det inte med rutinkontroller som var förbjudna då. Man fick endast kontrollera i samband med andra brottsmisstankar, såsom t ex fortkörning eller att någon framför båten utan lanternor i mörkret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ABAB (KBV) står utanför krogarna, har man precis tagit något gott så flyger mätaren i taket, då är man grov brottsling, jag vet, har sysslat med alkomätare. det sjunker faktiskt ganska snabbt.

Så Du tror inte polisen förr kunde avgöra om någon skulle kontrolleras?

de hade ALL rätt att göra det,då som nu,  skillnaden att nu kan ABAB göra det likaså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det så. Men med tanke på hur många polisbåtar det finns i Sverige blev det inte så många blåskontroller, nu däremot har det ökat ordentligt. Men det har inget att göra med svaret på ditt påstående, eller ditt påstående om att det tidigare inte förekom grov sjöfylla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt ok. Blev lite förvånad men läste längre ned.

Angående att KBV och Polis står och hänger.

Såg detta i somras i Smögens hamn. Det var seglarvecka för de äldre. (inte fyllveckan)

Det var på kvällen och regnet öste ned. Hamnen var full och ingen hade för tanke att gå ut med sin båt.

Då ligger de jävlarna i hamninloppet (polisbåt) i förhoppning att hitta någon stackare som kunde råka komma förbi och som de kunde trakasera. Sjukt.

De har i sommar plockat en del trotts att vi inte vet om de skulle ställt till med något.

Men att ta hand om de som snor våra båtar och motorer, göra något åt sådant, häpp. Mer kula att jaga vanligt folk som druckit två öl.

Nu är det budgettider och kan ge mig katten på att KBV och sjöpolis kommer begära kraftigt ökade resurser för att klara av att ta hand om sjöbusarna som strax passerat 0,2

Vore jag polis så skulle jag känna en skam när veckoslutet kommer och veta om att jag jagat ett ickeproblem och struntat i knarklangare, cigarettsmuglare och båttjuvar.

För vad tror ni blir lidande då ordern nu gäller att jaga svensons?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, fast att strunta i småbrotten bara för att det finns större att lösa håller ju inte. Då kan man ju skita i att leta efter stulan båtar och motoer, eftersom vi har ett olöst statministermord. Eller?

Senast ändrad av Peter_K | 07 september 2010 | 10:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej Crabfish.

Åhå..sicka jäklar. Min uppfattning är dock att Polisen inte gillar denna lag och speciellt inte  wannabe-Poliserna. Någon sorts klassig rivalitet kanske. Polisen har en bättre syn på detta, det är inte alkoholen utan brist på kunskaper i 1a hand. Synd att Politikerna antog 0,2 utan ett smack underlag. Polisen är ju inte fel att lyssna på som instans.

Jag vet att wannabe-Poliserna på Midsommarafton stod i Sotekanalen och fyllde orderböckerna.

Sedan i Slottet ibland för de som kom från populära Hjalmars Hamburgsund samt att de stod 1 gång och plockade de som kom ut från Hunnebostrand, krogen där. Skäret heter den väl.

de bofasta säger att de går ut med KBV 050 och därifrån tar ut däcksbåtar som sedan prejar båtfolket med skottsäker väst och puffra..ABAB-John Waynes..men vi båt-brottslingar är juså livs farliga. Man kan tro att vi båtägare är en supporterklubb till HA eller BAndidos, vilket faktiskt börjande bli lockande Glad

JAg såg dem på plottern att de låg utanför Fjällbacka en gång en Lördagkväll.

Tittar Du på sjökortet så finns ett Ankare straxt Norr om Fjällis, (ankarplats) och där låg de.

Finns bara en lösning,( sms-kedja, jag jobbar på det.) och utbyte av info så vi vet hur de jobbar.

Ofattbart med 0,2..ofattbart att en sådan självskriven frihet och livsnjutning stulits från oss av våra Politiker..en frihet som funnits sedan Sverige föddes..R.I.P 2010/07/01

Som jag nämnt Crabfish så är en pappa som har en son i på KBV Kungshamn så förbannad på sonen för 0,2 att det liknar ingenting. JAg skulle nog säga ett o annat väl valt ord om jag hade en sådan son som jagar semesterfirare med bötesblocket..skulle nog säga upp bekantskapen faktiskt.

Sedan de brott som egenligen finns är ju båtstölder och fortkörare, Stölderna är väl en hel del och några som kör lite fort finns det nog ganska lite av, så utan 0,2 var de nog mer eller mindre arbetslösa alla uniforms-fetichister.

Ja, nu ska det äskas anslag i jakten på oss, var så säker..Nu ska det kontrolleras i vartenda vik och hamn.

Fy fan..Såg en Lapplisa utanför ett stort shoppingscenter, man kan få folk att lyda blint mot små pengar

samma gäller KBV. Jag har svårt att tro att SJöPolisen som jag upffatat som ganska bondförnuftiga plockar någon övernitiskt? JAg hoppas att de skiter i blåsapparaten och avgör med egna sinnen istället.

Jag har aldrig blivit stoppat av polis på sjön, men hör i bekantskapskretsen att de verkar vara justa?

Inte som KBV, maktgalna.

Senast ändrad av Ljungbergarn | 07 september 2010 | 10:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var lugn Peter jag förstår vad du menar.

Dock anser jag fortfarande att de med rimlig alkoholnivå inte är kriminella då de inte kan bevisas att de är någon fara varken för sig själva eller andra.

Statsministermordet är bara att beklaga att vi inte lyckades lösa. Men illa är även att vi inte får ordning på alla stölder utan att vi mer och mer installerar larm både i våra bostäder och båtar. Vi får gå vakt på våra bryggor och fler och fler anlitar vaktbolag i olika former.

Då känns en lag för 0,2 som ett slag i luften. Att införa en sådan och sedan använda resurserna för att övervaka detta ickeproblem när man har massor mer att ta hand om.

Slöserier med resurser.

Visst kommer det skapas mer arbetsmöjligheter och fler blir anställda men till vilken nytta?

Hade inte resurserna kunnat användas till något vettigare? Vad sägs om mer resurser till skolor eller äldrevård ?

Eller något annat som tillför landet något mer än att jaga oss som inte är ett egentligt problem. Sjukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enorm kassako Wannabe-poliserna nu:

En man från Åkersberga som togs när han körde i vattnen utanför Sandhamn hade en promillehalt på 0,28 i blodet. Påföljden blev 40 dagsböter, totalt 8 800 kronor.

En man från Årsta stoppades utanför Beckholmen med 0,30 promille i blodet och fick även han betala 40 dagsböter, vilket uppgick till drygt 15 000 kronor.

Dryga 40 000 kronor, eller 120 dagsböter, fick den man hosta upp med som körde en vattenskoter i Karklöfaret med 0,88 promille alkohol i blodet.

Nog många som är förbannande..rejält..

0,20 och 0,30, ingenting..0,88 däremot..men han kanske precis hade tagit en starkis..vem vet..

Är det någon annan än jag som AKTIVT försöker göra något åt detta än enbart skriva här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är du, Harry, Ajonsson, Rexco.....Mares.., när han är nog inte med.... Peter K kanske, nä inte han heller... Ja det är väl ni 4Skrattande. Jag kan hänga med på ett litet hörn beträffande lagstiftningsbiten, vilken verkar lite galen.

Jag har lite svårt att se sambandet med att pappan skulle bryta släktskapet till sin son för att denna gör som dennes chef har bestämt. Jag har sagt det förr och säger det igen, don´ t kill the messenger. Jag har mycket svårt att tänka mig att KBV'arna tycker att det är det mest spännande som finns att jaga Svennar med blåsapparaten. Inom polisen är det ju det absolut tråkigaste som finns, det och sätta fyllon i arresten. Kanske därför aspiranterna står för 99,999% av alla alkotester! Det är nog snarare så att nån där uppe har bestämt att dom ska utföra X antal blåsningar, dels för att markera den nya lagen, och dels för att få nån form av underlag för framtiden över hur läget ser ut med alkoholhaltiga förare på sjön. Dvs. att se om faktorn promillehalt/blåsning sjunker över tid, om lagen har nån effekt alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tompamannen.

Jag har mycket svårt att tänka mig att KBV'arna tycker att det är det mest spännande som finns att jaga Svennar med blåsapparaten.

Fel, vad skulle de annars göra? Hastighetskontroller kan de inte enbart syssla med.

Det var därför WannabePoliserna stred för detta.

Inom polisen är det ju det absolut tråkigaste som finns, det och sätta fyllon i arresten. Kanske därför aspiranterna står för 99,999% av alla alkotester! Det är nog snarare så att nån där uppe har bestämt att dom ska utföra X antal blåsningar,

Det är däremot riktigt. det kallas på Polisjargong plocka pinnar vilket betyder plocka Svenssons så Polisen får bra uppklaringsstatistik.

Så nu med lagar stiftade som drabbar Svenssons så får man dubbelt upp.

Pengar till Staten och glad brottsstatistik.

Googla:

polisen plocka pinnar

så ser Du.

Svennsons är tacksamma att sätta dit speciellt barnfamiljer m.fl på sjön..med skyddsvästar och Pickadoller..lätta att ta och ditåt kommer det att gå ännu mer.

Skrämmande att höra Alf Svensson på radion som anser att det gått för långt, och att det kommer att bli mer o mer av Storebror..och Svenssons bara tar o sväljer...allt..precis allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags att även fundera på vad detta kostar. Alltså att låta kustbevakningen och sjöpolis använda dyr utrustning och besättning för att jaga ett ickeproblem.

Det är dit skattepengarna nu kommer styras.

Är det så vi vill ha det?

Borde rimligen finnas vettigare saker att göra för de pengarna.

Jämfört med att låta ett par poliser på landbacken genomföra nykterhetskontroller, kostar minimalt i jämförelse och där är det till nytta.

Hade kanske varit bättre att spendera pengarna för nykterhets och hastighetskontroller på landbacken. Där finns riktig statistik för olyckor mm

Själv kör jag ca 2000 mil varje år och har inte hamnat i en nykterhetskontroll de senaste 10 åren och i år endast sett 1 hastighetskontroll längs våra vägar. Detta på större vägar i västragötaland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar vad EU tycker om att vi i Sverige anser att en som har 0,2 i blodet gör sig skyldig till grovt sjöfylleri?

Om det inte vore så krånligt (har testat) skulle man anmäla Sverige för deskriminering eller något sådant till EU.

Försökt i början av 2000-talet att anmäla Sverige för att man beskattade dieselbilar 3 ggr så hårt som bensindito trots att dom släpper ut minde co2. Men det hände inenting. Jag fick kvittenser på mina berv och en tolk ringde och ville ha förklaringar på vissa termer när det skulle översättas från engelska till franska.

Sedan då kanske ni undrar?  Jo tyst.......................

Vi kanske skulle göra som i sydligare länder, t.ex och åka ut med våra småbåtar och blockera farlederna eller något sådant, men då blir man väl överkört eller får skaka galler. Men några hundra båtar i en fraled där finlandsfärjorna går skulle om inte annat säkert skapa publicitet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

....å just det här att det inte gäller alla gör ju att man blir så trött.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kamrater.

Åkt på en dunderförkylning samt var på begravning av min bäste vän igår. Det är skit att bli gammal.

Vi kanske skulle göra som i sydligare länder, t.ex och åka ut med våra småbåtar och blockera farlederna eller något sådant, men då blir man väl överkört eller får skaka galler. Men några hundra båtar i en fraled där finlandsfärjorna går skulle om inte annat säkert skapa publicitet.

Det där är en strålande idé! den är så bra så jag undrar varför jag inte kom på den själv?Obestämd

Förmodligen skulle vi kunna blockera hela hamnar, att det är trångt i hamnar är ju inget ovanligt..

eller i farleder, åka i sakta mak. Upphinnande såsom färjor måste ju väja.

Jag ställer gärna upp och jag vet många fler.

Organisationsfråga. Själv tittar jag på tekniksidan som sagt, det blir en sms-kedja, kan inte se något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag gått och blivit kriminell! Drog upp båten idag och spolade av den på sjösättningsrampen! Undra vad Wetterstrand & Co hade sagt om dom hade sett detCool.

Precis lika dumt som ni tycker att 0,2 är, lika dumt tycker jag att det är att man måste stå på en spolplatta när man ska spola av båtbotten. Den självpolerande bottenfärgen lossnar ju ändå när jag kör, så vad är skillnaden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen skillnad kanske

Spola kröken och spola båten.

Glad

Något av dem är mera skadligt än det andra, men utan underlag så kan jag inte avgöra, till skillnad mot våra Politiker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du på fullt allvar att du inte ser skillnaden mellan att 100 tals båtägare spolar av färgen på samma plats inne i en båthamn med att färgen sprids ut över kanske 100 tals kvadratmil hav

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I likhet med Ljungbergarns resonemang att åka med några starköl i kroppen, så har vi ju gjort i 20 år och det har alltid gått bra!

Självklart är det skillnad på om alla spolar av på samma ställe eller om färgen lossnar ute på havet. Men när alla spolar av på samma ställe så får man ju en hög koncentration just där, och ingen annanstansFlört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag sett av spolning är att det åker ned i backen, finns inte som i biltvättar, något som samlar.

Oftast så spolar man av nära sjön, så det åker direkt ut där.

Som mina starköl, man är en riktig buse på alla vis när man är båtägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant det där med giftiga färger. Vi kostade på upplägningplatsen på vår lilla marina 200000 spänn för att bli kvitt växtligheten bl.a.

Hyvlade av la på motorvägsmatta och nytt gruslager. Varje båtägare spolar av sina båtar på sin plats.

Behöver jag säga mer?.

Det växer som sjutton på marken under båtarna.

Usch vad gifberoende växter kan varaSkrattande.

Detta som en parantes i debatten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar blockera, så här?

Troligen fransmän som protesterar mot någon lag där man vägrar gå med på.

Skulle ALDRIG hända i Sverige där man är så flat att man sväljer allt och till och med sedan tycker det är bra.

Kan ALDRIG bli bra när riksdag klubbar nya lagar utan fakta.

post-10001667-1394236501,8049_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis Harry.

Jag skulle iallafall ställa upp, men med tanke på det Du skriver om hur flata svenskarna är så blir det väl du o jag och en handfull till.

Man skäms ibland för man är svensk, som nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag GÖR iallafall något..

detta har jag skickat nu till samtliga partier:

Hej.

Jag tillhör en av de hundratusentals båtägare där Ni Politiker har stulit en älskad livsnjutning ifrån med 0,2-promille lagen på sjön.

Lagen antogs utan några som helst underlag. Skrämmande.

Vi är inga alkoholister, oftast vanliga familjeförsörjare som nu är brottslingar om vi tar några öl till grillningen i solnedgången i vår vackra skärgård. Något vi gjort sedan urminnes tider. Vi kan och kommer inte acceptera detta.

Att tillämpa samma strikta lagar som för bilar på sjön är orimligt.

Så här säger SjöPolisen (som Ni inte ens frågade innan röstningen)

http://www.skargarden.se/articles/10/08/Nya-lagen-fangar-grova-sjofyllerister

Men ett mycket större problemområde, menar Hans Erlandsson, är det faktum att vem som helst faktiskt kan sätta sig bakom ratten på en snabb båt, exempelvis barn:

Det är inte rimligt att barn ska kunna köra stora snabba båtar, men det händer tyvärr. Särskilt på vattenskotrar och ribbåtar har jag sett barn som har kört, och det är fullt lagligt. Att det inte finns behörighetskrav på sjön är ett betydligt större problem, säger Hans Erlandsson.

Internet är fantastiskt!

Man kan finna varandra snabbt och samlas I horder där.

Nu har vi en samlingspunkt för att diskutera 0,2-lagen.

Såvitt vi förstår så skulle det vara menligt för den sittande regeringen (och Sverige) om SD kom in I valet enligt Statsministern I TV nyligen.

Det är då oerhört frestande att då rösta på SD så det  står s.a.s 1-1 mellan båtfolket för 0,2-lagen och de etablerade Partierna.

Vår fråga till Er.

Kan ni tänka Er riva upp 0,2 och införa samma lagar som I Finland t.ex?

Det kan ju inte vara som så att att de Styrande I våra grannländer har ett större förtroende för sina medborgare än vad de Styrande I Sverige har för sina Svenska medborgare? Eller?

Om Ni undrar varför vi är förbannade, så finns en väl skriven sammanfattad artikel här:

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.434377-peter-hjorne-vilket-problem-lostes-

Med vänlig Hälsning, Herr (jag), och troligtvis en SD röstare p.g.a av 0,2-lagen (enbart)

detta har jag skickat till:

info@moderat.se, info@liberal.se, info@centerpartiet.se, info@kristdemokraterna.se, madeleine.harby.samuelsson@socialdemokraterna.se, max.andersson@mp.se, vansterpartiet@riksdagen.se, info@sverigedemokraterna.se, Peter.Hjorne@gp.se

Svaren kommer jag publicera här.

JAg får inte till länkarna, därav ändringarna.

Senast ändrad av Ljungbergarn | 12 september 2010 | 17:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...