Gå till innehåll
torsdag 04 september 2025
Gäst Jan Wennerström

BRA BATTERILADDNING

Rekommendera Poster

Gäst Jan Wennerström

Med enbart voltmätaren håller Du superkoll på batteriet. Voltmätaren skall mäta vid batteripolerna. BATTERI I VILA: 12,7 Volt = FULLT; 12,3 V = Halvfullt; 12,0 V = 35% återstår LADDA OMGÅENDE! 11,7 V = TOMT - Kan vara förstört. BATTERI under NORMAL FÖRBRUKNING: 12,5 V = Allt väl 11,5 V = Låg kapacitet eller stor förbrukning 11,0 V = MÅSTE LADDAS OMG !! BATTERI UNDER LADDNING: 14,4 V = FULLADDAT 14,0 V = Bör laddas mera 13,2 - 13,8 V= Tar emot mycket laddning. Generatorns LADDNINGSREGULATOR skall tillse att den laddspänning som når batteriets poler är exakt 14,4 Volt ! Endast någon 1/10 Volt lägre ger påtaglig sämre laddning. T.ex. med laddspänning 13,2 V på batteriet blir detta aldrig mer än laddat till 50% ! Batteri med inbyggd regulator: Ej lämplig för båtbruk, långa kablar till batteriet ger alltid spänningsförlust. Batteri med utanpåliggande regulator: Denna kopplas bort och dess kablar ansluts till en ny regulator som monteras direkt vid batteriet och med styrkablarna kopplade till generatorns D / DF. Själv har jag en VOLGA Bärplansbåt med en V8 och modern, kraftfull generator. Laddspänningen på batterierna är aldrig mer än 14,0 Volt och de blir alltså aldrig fulladdade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Mycket bra, men..... Jag måste påpeka en sak där som endast är en sanning med modifikation. Det är Batteri under laddning. Spänningen du får under laddning beror på hur mycket ström som går in i batteriet från generatorn. Även om du har en laddspänning på 14.0V så kommer batteriet att bli fulladdat tids nog om laddningen inte bryter. Det kommer dock att ta mycket längre tid. Vid konstantladdning av batterier i sk backupsystem o dylikt så laddar man kontinuerligt med en spänning på ca 2.25-2.3volt per cell (13.5-13.8volt). Laddströmmen kommer att sjunka hela tiden tills den är i stort sett noll och för att ladda ett batteri så tar det väldigt lång tid. Vid cyklisk drift som vi pratar om nu så låter man batteriet dra ur lite grann o sedan trycker i ström med lite mera kraft bakom . Vid en perfekt värld så ska man då ha en konstant spänningskälla som ger 2.4-2.5volt per cell, dvs 14.4-15volt. Exakt vilken spänning man lägger sig på beror på batteriets kapacitet och inre resistans. Normalt så har man en grundregel som säger att maximal laddström skall vara 1/3 av batteriets kapacitet vid cyklisk drift och 1/20-1/10 vid konstantladdning. För att göra en långt utlägg riktigt kort. Allt över 13.5-13.8volt laddar batteriet. Hur mycket över detta avgör hur fort eller långsamt det går. Ett måste är ju att man har fyllt på lika mycket som man tog innan nästa stopp, annars så står man där rätt vad det är med ett tomt batteri. Därför är det bra med en maximal laddspänning som i sin tur ger maximal laddström o en snabb laddning av batteriet. Ligger spänningen däremot på absolut max eller något mera så får man hålla ett öga på nivån i batterierna o fylla på vid behov. Överladdning sönderdelar vattnet till knallgas (bra ventilering är viktigt). Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Duracell

En sak jag undrat över...ska pluggarn apå batteriet vara av eller på under laddning? Eller spelar det ingen roll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Du behöver inte ta bort pluggarna på batteriet. Batteriet laddas ju o laddas ur hela tiden i drift och man tar väl inte bort pluggarna varje gång man startar motorn..... ;-) Dock så är det mycket god idé att ta bort dom ändå innan man börjar ladda, detta för att kolla nivån i cellerna o fylla på vid behov. Sedan kan man ju lika gärna sätta dit dom igen innan man börjar ladda, särskilt om det kan finnas barn i närheten. (visst man bör pyssla med sådant avskilt från ungar men ibland så finns ju alltid en risk att de kan komma i närheten. Dvs dom kommer ner i källaren, in i garaget för att kika vad man gör. Då är det en snabb sak o peta ner fingrarna o sedan klia sig i ögonen.) Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...