Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025
Jan--

Mindre motor, är det en bra lösning

Rekommendera Poster

Hej

Nu är snipan såld och en beg. Crescent 465 med trailer inköpt. Motorn är en defekt Mercury 20 från början på åttiotalet. Nu ska jag skaffa ny motor och eftersom jag är van vid snipfarten på ca 5 knop så har jag tittat på mindre motorer runt 10-15hk. Jag har ingen större lust att skutta omkring i 25 knop.Flört

Egentligen borde det väl räcka med en 10 hk för att tuffa runt i en 8-10 knop.

Ska man satsa på en 2 eller 4 takts maskin? Har funderingar på en Tohatsu 9,8 fyrtakt, den borde väl ge en behaglig fart och en tyst gång till fiskeplatsen. Vad säger ni erfarna båtägare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Min erfarenhet är att inte gå ner så mycket i motor, sämsta för en båt är att vara undermotoriserad, som följd får du en motor som alltid får jobba för fullt, istället för en motor som kanske får jobba på tomgång ,  du får en bätre gång, lugnare och lägre varvtal, lägre soppaförbrukning, och du måste ju inte ligga på för fullt om du inte vill ligga o skumpa  . men skulle du välja en liten motor skulle jag personligen kolla på 2t, mindre vibrationer vid höga varv.  mindre och lättare.

mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att du får välja att antingen åka i kanske 5 knop, då räcker säkert 5-6 hästar, eller så behöver du en kraftigare motor för att komma upp i plan. De flesta planande båtar går som sämst i de farter du beskriver, 8-10 knop, och då kommer den nog också dra en hel del bränsle.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om en bil hade 110 km/h i max hastighet skulle nog väldigt få välja att köpa den utan att kräva öronproppar. Åk hellre på 3/4 av max varvtal och välj större motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Edit: blev helt fel här...

Senast ändrad av monark-670 | 15 november 2009 | 18:07

Senast ändrad av monark-670 | 15 november 2009 | 18:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...