Gå till innehåll
måndag 04 augusti 2025
forgus31

Tips vid soppatorsk på dieselmotor.

Rekommendera Poster

Idag skulle jag hämta hem seglen då det snart är dags att ta upp.

Vädret var för bra för att tänka på upptagning så det blev en tur till Rörö istället. Hade motorn igång för värmens skull och seglen satt uppe. Utan att jag tänkte på det hade motorn stannat.

Diesel-snorpropp i tankröret var min första tanke och lät båten styra själv medan jag försökte få fram diesel. Provade med handpumpen men ingen diesel kom, bara några droppar.

En koll på dieseltankmätarn visade nästan tomt så jag slog i tio liter från reservdunk. Kan ju vara helt slut. Båten lutade en hel del också. Lite stressad blir man.

Då var det dags att prova på nytt och jag fick då nytta av den lilla finsessen jag monterat.

Det är att få övertryck i tanken så man underlättar luftningen.

Ett T-stycke är monterat på tankens avluftningsslang. Två kranar är monterade.

Den ena stänger vid behov avluftningen ovanför T-röret.

Den andra kan öppnas och med en halvmeter slang kan man blåsa in övertryck med munnen och sen stänga till det övertryck man blåst in.

Sen kan man lätt lossa skruvar för att släppa fram ny diesel och luften trycks ut. Öppna  spridaranslutningarna och dra runt några varv så man kan se att diesel pissar fram, stänga till dem så är det klart.

Nu hade jag segel uppe och det var aldrig panik vilket det sällan blir i segelbåt då man ju inte saknar framdrivning men jag kan tänka mig vad stressad jag skulle ha varit med en motorbåt.

Även med dieslsnor som propp i röret kan man kanske ha hjälpt proppen att lossna och fara in i filtret.

Rekommenderas på det bestämdaste. Lätt fixat till en blygsam kostnad. En dryg hundring på sin höjd. Det finns små kranar som kallas Ballofix har jag hört. Jag använder kranar med ett större handtag men det är en smaksak. En kul grej är också att man kan stänga till avluftningen när man kör och vill tanka från dunk. Det blir ju småningom vakum i tanken som då kan suga in ny soppa genom slangen som man annars blåser in övertryck med. Lämpligen suger man ur lite undertryck innan man stoppar ner slangen i dunken så får man genast igång tankningsprocessen när kranen öppnas. Sen suger den i sig av sig själv när tanken töms av motorn och fortsätter att ge undertryck. Man får ju också igång en häververkan. Kräver en par meter längre slang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jasså Signe har lämnat bryggan? Tycker inte jag har sett henne ute så mycket iår? ;-)

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jorå Wille, det blev 6 veckor ute i ett sträck. Monark

Men sen blev det mycket bryggligga vid brygga och några kortare turer när det tunnats ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv monterat en blåsa av den typ som sitter på bränsleslangen på utombordare. Blåsan sitter monterad mellan slang och grovfilter. Går fort att lufta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...