Gå till innehåll
måndag 12 maj 2025
Gäst Jonas

Förbud mot 2-takts motorer i insjö?

Rekommendera Poster

Gäst Jonas

När?? Regionalt/nationellt?? Nån som vet? Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissning!?! Regionalt. Tror inte att det gäller alla insjöar i så fall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

SÅ vitt jag har förstått det så är väl förbudet nyförsäljning av 2taktare. De gamla får väl användas så länge de finns kvar? Rätta mig om jag har fel. Jag är inte alls insatt i detta så jag kan ha förstått det fel.... Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore en aning märkligt om det endast gällde nyförsäljning. Numera finns det ju 2-taktare som är väl så bränslesnåla/miljövänliga som 4-taktare. Men jag är inte heller insatt. Konstigare saker har ju skett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Jag kan ju inte påminna mig om att jag sett något definitivt beslut på stopp för 2-takt men jag har hört folk prata om det vid flera tillfällen. Det låter ju iofs lite skumt med stopp mot just 2-takt utan skulle nog istället misstänka att det införs miljökrav som 2-takt inte klarar av. En ny insprutad 2-taktare med samma eller bättre miljöegenskaper än 4-taktarna borde ju då klara sig. Men jag har aldrig själv sett några uppgifter som bekräftar något och är jäkligt dåligt insatt i det hela. Får nog ta o leta upp vad som finns i ämnet. Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jonas

Vad jag hört så skall ett ev. förbud gälla insjöar som är vattentäkter dvs dricksvatten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...