Jump to content
Wednesday 14 April 2021

Flinta

Medlemmar
  • Content Count

    70
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Flinta

  • Rank
    Löjtnant
  1. Läste nånstans att världens största tillverkare av utombordare är Nissan! Ändå är det är sällan deras logga som sitter på kåpan.
  2. Flinta

    Propulse

    Vi verkar vara många som varit ute för liknande incidenter med Propulse. I höstas blev jag av med två blad på min knappt 3 månader gamla Propulse utan märkbar anledning.. När jag lyfte upp båten och plockade isär proppen upptäckte jag att även de två kvarvarande bladen var skadade inne i propellerhuset. Utvändigt var de oskadade. Luktar utmattning lång väg tycker jag. Nu kör jag med en riktig propeller. Lite sämre acceleration, men bättre toppfart. Även jag är intresserad av vad Propulsefolket svarade på ditt brev, Mats. Berätta så fort du kan!!! /Anders
  3. Flinta

    Polen import.

    Hej! Läs nedanstående länk innan du ens funderar på att handla båt i Polen! Klicka här ..
  4. I höstas struntade jag (av ren lathet) i att täcka båten inför vintern. I januari, när en viss Gudrun drog in över vårt land, var jag rätt glad för att båten inte var täckt... Hursomhelst så har detta med vintertäckning stötts och blötts tidigare på Bryggsnack. Kolla in denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=20532 Lycka till!
  5. Flinta

    johnson är det skit

    Svärfar förmanade mig när jag skulle skaffa båt: Köp ALDRIG en Evinrude!!! Nu är jag inne på andra säsongen och har inget att anmärka på min Evinrude 55HK -79:a. Dock har även jag, som så många andra på detta forum, hört mycket negativt om VRO-motorer. Antar att det var dessa som svärfar spydde galla över ...
  6. Som båtägare känns det mer angeläget att protestera mot den urusla tillgängligheten och det höga priset på alkylatbensin. Själv får jag sätta mig i bilen och köra 6 mil enkel resa för att få tag på en dunk alkylatbensin. Då är ju dom miljömässiga fördelarna uppätna direkt. Miljöpartisterna pratar om att det ska löna sig att handla miljövänlgt, så varför inte sätta press på bensinbolagen istället för på oss konsumenter?
  7. Hej Jörgen E! Måtten 38 resp 51cm som nämns ovan är måttet från motorfästet (=akterspegelns ovankant) till antikavitationsplattan, dvs den stora horisontella plattan på motorns rigg. Denna platta ska ligga i linje med kölens lägsta punkt om jag uppfattat saken rätt.
  8. Flinta

    startnyckel ?

    Reservnyckel till huvudströmbrytaren finns bl.a. på Hjertmans till det facila priset av 33:- om du ska ha en svart. (19:- kostar den röda). Finns säkert även hos din lokala båthandlare.
  9. Hej! Det finns massor av trådar här på Bryggsnack som behandlar bottenmålning. Sök på bottenmålning så får du många lärorika träffar. Själv använder jag en liten korthårig roller när jag lägger på färgen. Maskera med målartejp längs den tänkta vattenlinjen men låt inte tejpen sitta kvar för länge, då blir det ett litet h-e att få bort den. Du kan ta bort den ganska omgående. (Kanske finns det någon därute som har nåt knep på hur man tar reda på vattenlinjen utan att lägga i båten?) Vilken typ av färg du ska använda är helt beroende av var i landet båten ligger och hur fort den går. Lycka till!
  10. När jag som nybliven båtägare skaffade en 5-kilos dragg (eller bottenkratta som belackarna kallade den) så fick jag höra att den aldrig skulle funka i de sandiga och dyiga bottnarna hemma i viken. Köp en blyplätt sa alla. Men så här med en säsongs erfarenhet så tycker jag att den funkar rätt bra, bara man inte snålar med tampen. Det finns nån gyllene regel om att tamplängden ska vara X gånger djupet, men jag brukar köra med regeln: Ut med all tamp du har!
  11. Flinta

    Bella 640 HT

    Wow!!! Mycket imponerande, Mangan! Jag hade tappat allt hopp om att nån skulle svara på mitt inlägg om Bella 640. Det var ju ett tag sen jag skrev det. Men när svaret väl kom var det desto mer genomtänkt och, framförallt, informativt. Tusen tack, Mangan. Du är en klippa! :-tackar
  12. Det mest dramatiska som hände under min båtsäsong var när jag tappade två blad på min Propulse (Finns beskrivet mer detaljerat i en annan tråd i detta forum). När vi väl tagit oss hem med skadad propeller i 2-3 knops fart så trillade en av medpassagerarna i det 9-gradiga vattnet när han skulle ta tampen. Till råga på allt missade ungarna Bolibompa. Strålande avslutning på säsongen!
  13. Tack för tipset! Ska ta med mej propellern till båthandlaren och se vad han säger. Jag köpte den ny i början på sommaren.
  14. Tackar! :-tackar Det verkade ju inte alltför komplicerat!
  15. Jo det är väl mest troligt att jag kört på nåt flytande föremål. Det som gjorde mig förvånad var att hela bladen var borta. Man hade liksom föreställt sig att dom skulle gå av nånstans på mitten när man kör på nåt. Ska plocka upp båten i nästa vecka och undersöka propellern närmare. En teori jag hade var att någon gjort ett misslyckat försök att stjäla bladen och lämnat propellern med skruvarna lösa. Men har nog varit en riktig klåpare i så fall för det hade ju varit enklare att dra bort sprint och axelbult och sno hela proppen. Jag har aldrig bytt blad på en Propulse så jag vet inte hur som sitter fästa men jag antar att man lossar på insex-skruvarna för att få bort dom (?). Men det visar sig snart!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy