Gå till innehåll
onsdag 26 november 2025
maceoparker

Ryds 530 GT vs Ryds 510 GT???

Rekommendera Poster

Hej!

Jag står just i begrepp att köpa min första ordentliga båt, vid 34 års ålder (efter att ha skumpat runt i en gammal skruttig plasteka av tvivelaktig kvalitet ända sedan min ungdom, då denna inköptes av mina föräldrar enligt devisen snålheten-bedrar-visheten) :P...

Jag har alltid gillat Ryds styrpulpeter (även om jag som sagt aldrig ägt någon själv). I min båtsuktande men ekonomiskt obemedlade ungdom åkte jag omkring en del i framför allt två rydsmodeller som tillhörde vänner/bekanta - 475 GT och 530 GT. Framför allt 530 GT har jag fantastiska minnen av - en sådan grym stabilitet och mjukhet i gången även vid höga farter i grov sjö. :) Dessutom minns jag den som väldigt rymlig för sin storlek, och smart planerad, rejält tilltagen på bredden, vilket gjorde att ganska många kunde få plats bekvämt.

Nu är jag ute på blocket och letar, och har insett att 530n sedan länge gått ur produktion. De båtar som ligger utannonserade är från början av 90-talet. Mig gör det iofs inget att båten har några år på nacken så länge skicket är bra - för jag vet ju att det är en underbar båt.

Men så har jag oxå sett att det ligger ganska många 510 GT/GTS/GTI ute, vilket väl är något slags mellanting storleksmässigt mellan 475an och 530n? Det är ju betydligt nyare modeller oxå, vilket säkert ökar andrahandsvärdet, och dessutom är de ju faktiskt lite snyggare (även om detta absolut inte är det viktigaste)... Men personligen har jag ingen som helst erfarenhet av denna modell/modeller, så jag vet ingenting om hur den/de beter sig på sjön.

Sålunda - till min egentliga fundering:

Hur är 510 GT/GTS/GTI som båtar i relation till 530 GT? Det jag gillade med 530n var som sagt stabiliteten och mjukheten. Hur står sig 510orna vad gäller dessa egenskaper? Någon som har erfarenhet av bägge modellerna och kan jämföra? Kort sagt - vilken skulle ni rekommendera?

Och så ytterligare en fråga - vilka motorstorlekar är optimala för respektive modell?

Stort tack på förhand!

/Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...