Gå till innehåll
lördag 16 augusti 2025
pellegson

Motorn dör!!!

Rekommendera Poster

Har en Suzuki DT40-82 på min sportbåt (4.30 lång) som går mycket bra upp till 20-22 knop,men kör jag full gas ca 28-30 knop i ca 1-2 minuter så gasar motorn själv (juckar) och lägger av om jag inte drar ner på gasen.

Någon som har varit med om liknade och har en lösning på problemet???

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, enligt din beskrivning får inte motorn tillräckligt med soppa. Därav känns det som om den gasar själv innan den dör pga just soppatorsk.

Var felet är, luftläcka, membramet i motorns bensinpump, låg bränsleninvå i förgasaren (lite långsökt) är några felkällor. Någon annan kan fylla på/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en likadan motor som reservdelsmotor,så jag har bytt bensinpumpen samt filtret och den gick lika,om det inte är så precis att den pumpen också är slut?!.

Luftläcka säger du?,var kan den tjuvlufta då?,insuget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej inte på insuget utan någonstans mellan tank och motorn bensinpump. Du kan lätt kontrollera ifall det kommer in luft genom att provisoriskt sätta in en genomskinlig slang mellan b-pump och förgasare. Ser du luftbubblor i slangen. Så kommer det in luft någonstans ex någon koppling, mikrospricka i slang osv.

När det gäller ditt soppatorsk vid fulla varv. Har du provet med att pumpa på slangens gummiblåsa samtidigt du kör på fullt skafft? mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...