Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

pellegson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om pellegson

  • Placering
    Fänrik
  1. Ska fixa lite bilder då 23:an,är den snarlik 19 fotarn?
  2. pellegson

    Cascade 19

    Tjenis! Har blivit med en Cascade 19 fotare -67:a i ruskigt bra skick och vill veta om det är fler som äger denna modell?
  3. Jag måste få motorn ur skrovet för att byta kolvar Nu till problemet: Den sitter stenhårt,jag har lossat den helt från jetpumpen och den verkar vara limmad med loctite för det har kommit sånt mellan bult och gods i alla bulthål i motorblocket. Enligt manualen så ska det bara vara att lossa och skruva på en lyftögla och lyfta?! HUR får jag bort det utan att värma?,finns det nån vätska typ Aceton eller thinner som löser upp skiten? Enda utvägen annars är att såga ur eländet,men då är ju skrovet förstört även om det går att plasta om. Väldigt tacksam för svar!
  4. Det är en två-taktare. så om jag bränt kolven så kanske jag bara behöver byta kolv då?
  5. Har en Mercury Sportjet 90hr -95:a som sitter i en searyder vattenjet båt Var ute och åkte i ca 30-35knop då motorn plötsligt varvar ner till ca 15-20knop utan att jag gjort nått,sen går den så hela vägen hem. Inga missljud,går hur bra som helst på låga varv och startar som vanligt men slö och varvar inte ur. Tog bort stiftena och såg då att Cyl 1 stift såg nästan oanvänd ut jämfört med d andra två? Gjorde sedan komp.prov som visade att Cyl 1 inte hade nån tillstymmelse till tryck,alltså 0. Cyl 2 & 3 låg på 9kg vardera? Hål i kolv eller slut på ringarna eller vad?,har inte rivit än och kollat. Den har aldrig gått varm i mina ägor. Är bara så konfunderad över att kompen bara försvann så lugnt och stillsamt,man är ju van vid missljud eller en smäll med rassel vid skärning. Nån som vet eller har nån teori innan jag plockar ur motorn och river. Mycket Tacksam för svar.
  6. pellegson

    Gasproblem

    Jag har en 3-cylindrig Mercury sportjet motor på 90hr som går på halvgas fast reglaget är i botten. Alltså,när jag gasar fullt så öppnas trottlarna bara halvvägs. Nu till frågan: Kan jag ställa in linkaget till förgasarna så att dom och reglaget stämmer eller blir det tok då? Det går inte att justera vid reglaget. Blir det nått fel på tändning eller oljesmörjningen etc. om jag gör som jag tänkt? Tacksam för svar
  7. Funderar på att köpa en Sea Ray 14 Searyder,nu undrar jag om det är någon som har erfarenheter eller har en sådan båt? Går dom bra i sjön? Vilka fel är vanliga? Är service dyr på dom? Tacksam för svar snarast
  8. Ska plocka ihop min Suzuki dt40 tänkte jag. Fråga: Ska jag fetta in vevaxel och lager?.OM....vilken sorts fett?
  9. Kylar locket skiljer sig väldigt mycket på utseende från -82 till -84:a måste jag säga,termostaten sitter ju mer på sidan på 84:ans lock.
  10. Tackar så mycket! Nu kan jag dra :-) Tacka vet jag gammelrävar som är bror duktig på nätet ;-) Du Svinninge!,jag kanske kontaktar dig mer OM jag får,när jag ska i med blocket och montera el och dylikt?? Tack igen! Senast ändrad av pellegson | 10 april 2011 | 21:12
  11. Frågan kvarstår då det inte stod någonting på mitt lock!
  12. Det man inte vet tar man reda på......... Ganska smart att pränta in det i locket,det skulle göras på alla fordon! Sen vad gäller knapptryckningar och vart världen ska ta vägen är nog en svår fråga,men det är ju tur att det finns dator så alla som kan och vet allt har chans att lära ut! Tackar för hjälpen!
  13. Har renoverat en Suzuki dt40 -82:a,nån som vet vilket moment toppen ska dras efter? Väldigt tacksam för svar!
  14. Halloj! Har en skuren Suzuki dt40 -82:a som jag håller på att renovera,men nu har jag fått tag i en komlpett motor med defekt drev,fast det är en 50hr av samma årsmodell. Nu till frågan: Kan jag slänga i en 50 hr motor i en 40hr rigg?? Nån som har en aning så är jag tacksam för tips
×
×
  • Skapa nytt...