Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Customizer

Bänkskiva av ek ????

Rekommendera Poster

Hallå

Håller på med att bygga om pentryt på båten och funderar ifall det går bra att använda den typ av bänkskiva som man har i vanliga kök (massiv ek) ?

Hade helst velat ha en ljus laminatskiva men har för mig att dessa är limmade på vanlig spånskiva som inte lämpar sig så bra i båtar. Rätta mig gärna om jag har fel. 

Finns det att köpa bara laminatet ? Om svaret är ja, är det svårt att lägga på snyggt samt vad brukar det ligga på i pris?

Mvh PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det finns skivor som är laminat rakt igenom. Tror att det fanns en artikel om det i praktiskt båtägande. Men som vanligt är det är dyrt. Återkommer när jag har tittat igenom mina gamla tidningar.

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej PJ.

Det bästa som du kan välja är Corian från leta på Google. Ett alternativ är Kompaktlaminat som är billigare och du kan bearbeta på egen hand. Träskivor för hemmabruk lämpar sig oftast dåligt i båtar pga den varierande luftfuktigheten. Skivorna slår sig lätt och då är det kört = bortkastade pengar och tid.

Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att köpa enbart laminat, vet dock ej hur svårt det är att lägga och vilket pris det ligger på, men garanterat mycket billigare än vad en massiv ek bänkskiva kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt är såväl matbord som köksbänk gjorda av laminerad spånskiva, alltså samma som man har hemma i köket. (laminerad på bägge sidor.) De har hållit sedan 1971, så  att det inte går att använda sådan i båtinredning är nog en överdrift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att olja undersidan lika regelbundet som ovansidan, annars kommer den att slå sig till slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompaktlaminat finns att köpa hos Kvikk´ s köks butiker.

Att det har fungerat med IKEA skivor i andras båtar betyder ju inte att det gör det i din ? Inte heller att det kommer att gå åt helvet.. ! Mitt råd är att välja den säkra vägen så slipper man att göra jobbet en gång till.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Eftersom åsikterna skiljer sig åt i vissa frågor så får jag undersöka detta lite närmare innan jag tar några definitiva beslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...