Gå till innehåll
torsdag 22 januari 2026
Gäst john

Vad skall man välja HT eller DC utombordare eller inombordare

Rekommendera Poster

Gäst john

I havet rekomenderas ju en båt med rätt stort V djup och de flesta daycruiser har ju större V-djup en merpartern av Ht-båtarna. Men är en HT båt lämplig att ha i havet med sin plana botten och stötiga gång, eller finns det även Ht båtar med större V-djup.. Och vad bör man ha helst på en Ht-båt, utombordare eller inombordare. Dom flesta Ht båtar är ju utrustade med utombordsmotorer.. //John :oops:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Vilken storlek på HT båt tänker du dig? Det finns flera HT båtar med ganska tor V-form (ca 20 grader vid akterspegeln). Nya båtar: Yamarin 5930 (5,91 m, 20,5 grader V-form). Passande motor: 115 eller 150 hk 4-takt (Yamaha). Beg båtar: Crescent 590 (5,90m, gansk skarp V-form vet ej exakt hur många grader). Bland lite större HT-båtar bör Flipper 640 fungera hyfsat även på havet med lite större vågor, den finns både med inom och utombordare (den kördes i Roslagsloppet en gång av konstruktörens son med en 235 hästar Johnson med toppfart på 52 knop. Har ca 15 graders V-form. Inombordare brukar bli billigare att försäkra så det är ett starkt argument (jag gillar utombordare ändå). Kolla även i Båtnytt nr 6 2004 där testas 6 hard top båtar, bl a Yamarin 5930. Hade själv en HT båt förut (Finnsport 540 HT med 65 hk utombordare) men den skulle jag inte ge mig ut på havet dels för att skrovet inte hade så skarp V-form men även av säkerhetsskäl (för liten båt). Har numera en s k bowrider (DC styrpulpet) Yamarin 5820 med utombordare (Yamaha F115).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst John

Tack för dina synpunkter Bosse, har själv funderat på en Flipper 640 faktiskt men det känns ändo enklare med utombordare på något sätt där har man ju allti ett så att säga.. Yamarin är lite väl dyra tycker jag men håller säkert en väldigt hög klass //John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bo

Hej igen, Ja, flipper 640 är en fin båt. Har skrivits en hel del om den i svensk båtpress. Finns nån test om du är intresserad som jag kan fixa i PDF. Yamarin: Ja de är dyra (har själv en Yamarin 5820), och ja de har hög klass åtminstone på sitt yttre plastarbete som är mycket snyggt gjort (i övrigt normal kvalitet enl min mening). Går mycket bra i sjön, 5820 som jag kan uttala mig om - deras 5930 HT har ungefär samma skrov och V-form så den bör gå minst lika bra. Jag håller till i Vänern och där går rejäla vågor ibland (både höga och branta) men det klarar 5820 ganska bra - dock blir det ganska jobbigt att åka då... njurbälte behövs nästan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har med pengar att göra, vill man åka berg och dalbana eller vill man flyga fram. Lisebergsmodellen har en tendens att vara billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...