Gå till innehåll
torsdag 05 juni 2025
xyz123

Kolla VHF - Hur gör ni?

Rekommendera Poster

Hur gör ni för att kolla om VHFn är hel? Och hur mycket brus skall det vara om man lyssnar på Stockholm Radios utsändningar av notiser? På min bärbara VHF går det i praktiken inte att höra, med tillräcklig visshet, vad de säger. (Antennmasten ligger väldigt nära och jag kan nästan se den.) En kontroll på internet visar att jag är berörd av innehållet i notiserna och dessutom - vilket jag definitivt inte räknat med - kan komma att behöva ta kontakt via VHFn. Detta gör det angeläget att kontrollera VHFn då och då. Är den hel? Att VTS-kanalen är hel, med avseende på lyssning, märks relativt omgående. Men - tydligen - bör man ha en VHF som är hel även till övriga delar.

Jag kännner ingen med VHF som jag kan kontrollera med. I och för sig kan jag anropa Stockholm Radio och få ett avvisande svar tillbaka. Jag har inte något abonnemang hos Stockholm Radio. (Jag har Trossen och jag tänker inte ringa några telefonsamtal från båten, i synnerhet inte så många minuter som ingår i abonnemanget.) Men jag känner inte för den lösningen. Dessutom skulle det inte bli någon bra kontroll.

Tar ni kontakt med första, bästa, bryggranne med VHFantenn och ber om en kontroll? Det ligger inte för mig att göra så. Hur kollar ni duplex kanalerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ropa upp Stockholm Radio och fråga hur du hörs. Här du vad de svara så är ju allt OK.

....Tar ni kontakt med första, bästa, bryggranne med VHFantenn och ber om en kontroll? Det ligger inte för mig att göra så...... 
Varför inte det? Har ni ingen kontakt med varandra på bryggan eller i klubben? Verkar isåfall vara ett trist ställe att ha båten på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, det var trevligt att få ytteligare infallvinklar till Stockholm Radio, SSRS och VHF-radiotrafik. Var och en gör som denne ser bäst för sig själv och kan därmed också skita/snylta på gemensamma intressen. Och vad hum hum menade han/jag med föregående mening. Jo, det är rätt att man måste betala medlemsavgift (620:-/år) till Stockholm Radio för att kunna utnyttja kustradiostationerna, kunna ropa upp en annan båt som befinner sig utanför/bortom horisonten, få väder och varning meddelanden, ställa frågor om apotek, läkare, osv. kunna ringa till abonnenter i land för 200 :-, samt få Sjöassistansförsäkringen. Vilken innebär att man vid problem, ej sjönöd får hjälp med det som behövs för att antingen fortsätta färden eller hjälp med att komma hem/iland. Det är av vikt för oss båtfarande att veta att Stockholm Radio är bemannad dygnet runt året runt. Men företaget är idag inte någon statlig inrättning utan i privat ägo med allt vad det för med sig. Går det inte ihop så är det ju nära till hands att det läggs ner. Och vad har vi då att koppla upp oss emot??? Finns det ett större fartyg i vår närhet så är det ok men annars. Den som tror att mobilen har täckning överallt, lägg av. Vad tror ni den stackars 16-åringen tänkte när pappan spolades överbord när de befann sig mellan Danmark och Sverige? Han fick segla flera timmar mot land innan mobilen fick kontakt, usch.

Jag är givetvis med i SSRS men inte för att dom skall bogsera mig till närmaste hamn/marina utan för att det skall finnas sjövärdiga båtar i min närmiljö ifall jag råkar i sjönöd. För mig finns inte kopplingen antingen eller utan både och när det gäller SSRS och Sjöassistans. Fortfarande enligt mig är SSRS liktydligt som ambulanserna på land och Sjöassistans = bärgarna.

När det gäller att kontrollera ifall duplexkanalerna fungerar så är det nästan ett måste att kalla upp Stockholm radio för där finns dessa. Medan båt till båt kanalerna är simplex. Men å andra sidan när behöver man kontrollera ifall specifikt duplexkanalerna fungerar eller ej?

Eftersom jag ändå skrivit ovan kan jag bara slå ett slag för VHF:n oberoende om man är abonnent hos Stockholm Radio eller ej. VHF:n fungerar i alla våra farvatten med dess hjälp får man alltid kontakt med någon. Detta är en av trygghetshörnstenarna i båtlivet och borde vara lika självklar utrustningsdetalj som flytvästen är idag... mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... trist ställe ...? Eller är det kanske jag som är en trist, dvs. något blyg, typ?

...snylta på ... ?  Om jag inte är helt felunderrättad så betalar sjöfartsverket till Stockholm Radion för tjänsten att läsa upp aktuella navigationsvarningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter sjösättning och montering av min utrustning så ropar jag upp Stockholm-radio för förbindelseprov på arbetskanal, jag använder mitt callsign och båt namn och säger redan i mitt anrop vad saken gäller. Trots att jag inte har ab. hos Sthm-radio får jag alltid ett artigt och adekvat svar. Inga sura miner alls.

Att prova mot båtgrannen eller kompisen i samma hamn kan vara dumt eftersom avstånden är för korta för att ge rättvisa resultat.

Jag tycker det låter konstigt att det brusar så mycket i din apparat att du har svårt att höra. Både i min fasta samt i min bärbara är hörbarheten 5-5. Jag TROR du har fel på din utrustning.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det stämmer, alla utsändningar av varningar är tillgängliga till alla, det rör ju säkerheten till sjöss. Vill man ropa på Stockholmradio för en radiocheck utan att vara medlem så går det bra, man får sin RC men man får även veta om att man inte är medlem och kanske får stå ut med lite reklam :P Vill man ha annan hjälp av stockholmradio så kan man även få detta, t.ex. väder eller telefonnummer till närmaste restaurang, men då får man bli medlem över VHFen. Vill man inte vara medlem så behöver man inte vara det, men då kan man inte räkna med att det finns någon kustradio i sverige i framtiden, Det finns nämligen ingen annan kustradiostation!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... inga sura miner ...

Men om man går in på ägarens hemsida, http://www.viamare.se/, så är det kristallklart att de vänder sig till ägare av nya, dyra, stora, &c, motorbåtar. Jag har en liten, gammal och något skamfilad segelbåt. Dessutom - med nuvarande ljudkvalite är det ingen mening med att ropa upp dem.

.. fel på ...

Jag har lämnat in den bärbara till undersökning. Jag har garanti kvar. Vi får väl se vad händer med den. Det skall bli intressant att jämföra med den fasta när jag får tillbaka den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en handburen Plastimo SX-200 (ny för i år då den gamla gik i sjön i 30knop) och har upplevt samma problem. Helkass mottagning särskilt mot stockholm radio. vid kontakt med andra båtar har jag inte haft något problem.Avser att lämna den för undersökning nu när sommarn är över.

När vi mastat på testar jag alltid vhf'n mot någon annan båt med vhf gärna med så långt avstånd som möjligt. oftast blir det M/S Vettervik som ofta är i trafik tidigt.
Skepparen är fö. vhf examinator och gillar när det händer saker på radion!

Vet inte riktigt hur man ställer sig till att köra allmänt anrop för förbindelseprov som man gjorde på 27mhz apparaterna, men på L kanalerna kanske det accepteras??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Nitro!De känns konstigt att åka båt utan Vhf...Men märkte något lustigt i sommras,jag bytte till en ny glomex antenn med stålspröt (dyrare modell) och hörde knappt Stockholm radio när vi låg i strömmarna en kväll,så jag ropa upp för å kolla min hörbarhet.Den var 5a hos dom!Men jag hörde knappt själv...Så jag köpte en billigare variant av plast och plötsligt så blev mottagningen 100% igen....Har alltid haft den billigare långa sorten av plast och kommer nog fortsätta med detta.Nu har jag ju två Vhf antenner på taket så den av stål får vara reserv antenn som används till AIS under tiden....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...