Gå till innehåll
tisdag 21 oktober 2025
fred_e

Yanmar YSE8 läcker olja

Rekommendera Poster

har en yanmar YSE8 från 75 som är välvårdad och går bra. Har kört mycket i sommar utan några problem. Kom hem från 4 veckors båtsemester för 2 veckor sen och var idag nere och kollade den för första gången efter det. Startade motorn. Inga problem. Skulle länspumpa och ser att hela kölsvinet fullt med tjock svart motorolja. Kollar oljestickan på motorn (nivån har sett ok ut de 3-4 gånger jag kollat under sommaren och jag har inte behövt fylla på en enda gång) och tråget är tomt på olja.

Motorn har alltså läckt när den stått stilla i 2 veckor men inte läckt nåt innan dess när den gick dagligen.  Hade med mig arg 3 åring så jag hann inte kolla nåt mer.

Några teorier? Kan oljepluggen ha vibrerat ur och gjort så att det stått och droppat? Vilka ställen finns det som det kan läcka under motorn när den inte är igång? Åtgärder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kolla tryckoljeröret att det är helt. Se bild. Hoppas den följer med.
Kan också vara packning mellan tråget och locket, kommer inte ihåg namnet.
Men det finns även på bilden.
Filterhuset kan läcka.

Var verkligen precis all olja slut? Om det var så så lutar det år oljeröret.

Har inte koll på om det finns plugg i botten, brukar suga upp oljan från
mätstickehålet.

Tillman

post-10010865-1394236083,8056_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hittade felet efter att ha skruvat lite. Det var smörjoljeröret som går till ventilarmarna eller vad dom heter. (Dom som växelvis lyfter ventilerna) Hade rostat hål på undersidan och där sprutade det olja. Köpte nytt rör idag för 350 spänn så nu är det bara att tuta och köra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...