Gå till innehåll
tisdag 21 juli 2026
Kapo

Koppla in dödare Volvo penta 55hk utombordare

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon som vet hur dödaren ska kopplas på en penta 55hk 3 cyl ?

Nu går det tre kablar från dödarknappen till motorn, två av dom går till var sin tändspole och den tredje till en kabel som går upp mot tändplattan. tycker det borde vara kopplat till jord också men frågan är hur ? lägger med en bild.

vet inte hur jag ska koppla laddningen till batteriet heller om det finns någon som vet ?

mvh

post-10011333-1394236062,6774_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ut som min motor som är en Archimedes Penta 550 med brytarspetsar ingen elektronik, där går en kabel från varja tändspole till dödarknappen som har tre anslutningar. Jag har mätt på knappen och den sluter ihop alla tre stiften när man trycker på den, alla 3 tändspolarna kortsluts ihop altså när man dödar motorn ingen sladd går till jord, det funkar bra på min motor. Nu är det ju så att minst en av tre brytarspetsar är ju alltid sluten så i praktiken blir det ju kortslutning till jord.

Vad det gäller laddningen så kommer den på min motor från dom två gröna sladdarna direkt till en likriktare som sitter på en metallplatta bakom plastbiten med kopplingspunkterna, sedan jordas minus från likriktaren i chassie och plus går till en säkringshållare längst ned på plastbiten och vidare från säkringen till plus anslutningen på startmotorn, ingen regulator finns. Jag har bytt ut säkringshållaren till en moderna tät flatstiftssäkringshållare för den befintliga för den där gamla sortens bilsäkringar är notoriskt opålitliga.

Senast ändrad av MartinX | 16 augusti 2009 | 22:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok vad bra ska testa att koppla 3:e tändspolen till knappen också. Du vet inte vad som ska vara i det lediga  jorduttaget som är en stjärnskruv längst till höger på bilden ?` 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu fungerar det perfekt tack för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...