Gå till innehåll
torsdag 16 oktober 2025
moller01

bränsletryck / bränslepump Volvo Penta v8 5,7 Gsi

Rekommendera Poster

Hej !

Har en 5,7 gxi från 2000 som startar direkt och går jämnt och fint på tomgång, men då jag skall upp i fart så hackar och hostar den, ibland så mycket att den stannar. stänger jag sedan av och på nyckeln ett par gånger går den sedan fint igen på tomgång, men blir likadan igen om jag försöker gasa på. Känns som att inte bränslet räcker till. Jag har provat med lös tank och det är precis samma sak.  Har förstått att det är problem med bränslepumparna på dessa motorer. det finns 2 pumpar, den som sitter närmast remkresten låter väldigt högt. någon som har kunskaper eller tips om vad det kan vara ? vill inte chansa på att köpa nya pumpar om det inte är det som är felet då de är svindyra...!

m.v.h Lars-inge, singe@telia.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Igen !

Nu har jag tagit isär hela enheten och gjort rent allt jag kom åt, bla inloppsfilter i både hög och lågtryckspump, och nu fungerar båten som den skall ! den pump som lät, högtryckspumpen, låter fortfarande men betydligt mindre. Hoppas på att felet inte kommer igen, utan att det var igensatt någonstans. Tar dock gärna emot erfarenheter inom området, ifall problemet kommer tillbaka.

m.v.h Lars-inge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, om du har förbrukningsmätare så kan det vara läge att koppla förbi den, sparade nya pumpar åt mig och det vinande ljudet försvann helt//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...