Gå till innehåll
tisdag 07 oktober 2025
Lanemyr

Byta impeller på en Volvo Penta 700 -77a utombordare

Rekommendera Poster

Hur gör man för att komma åt impellern på denna motor, var och hämtade en sådan igår men är tvungen att byta impeller. Finns det någon ritnining eller annan bruksanvisning eller kan någon kanske förklara hur man ska få isär grejorna? Mvh Linus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har själv en Volvo Penta 400 som jag har bytt impeller på. Kan vara lite besvärligt om man har otur.

Börja med att ta bort propeller. Ta sedan bort plåten (nr1). När det är gjort så finner du ett litet hål på vänster sida, där i finner du  Växlerföraren som är delad med ett mässingsblock som du tar bort den nedre skruven i. Sedan tar du bort de sex bultarna i riggen (nr2). När det är gjort så kan du dela på riggen, kan behövas lite milt våld. När det är delat så ser du pumphuset. Den övre impellern under impellerlocket är till länspumpen.

Har du otur så sitter bultarna riktigt illa.

post-10010033-1394236056,3479_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för de svaret, jag hade gjort allt detta utom att ta bort propellern, så därför fick jag inte isär riggen. Men nu vet jag ju de. Tack igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men man måste väl ta isär axeln som går till propellern någonstans annars får man väl inte isär riggen??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...