Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
iatoaon

"Oljeläckage"

Rekommendera Poster

Har en Yamaha V4 (115 HK från 1994) motor som fungerar mycket bra men igår när jag tiltade ner ner såg jag efter några minuter att där droppat ut olja i vattnet. Oljan kom i små droppar som rann längs motorn ner till vattnet. De kommer ut precis under avgasrören. Där är en skarv.

Plockade av huven och såg då att det runnit olja längs oljetanken som sitter på motorn. Var olja nere under själva motorblocket, torkade bort överallt där jag kom åt. Tyvärr kommer jag ju inte under själv motorn eftersom där är för trångt.

Motorn har autolube och min teori är att av någon anledning har det blivit för mycket olja i motortanken och när vi sedan tiltat upp motorn efter färd så har det runnit ut och sedan vidare ner under motorn och helt enkelt ut där det hittade en väg ut. Tiltar jag upp motorn slutar det droppa ut.

Oljan som kommer ut är helt ren vilket borde styrka min teori om att den kommer direkt från oljetanken?

Vad jag vet har olja ingen lösande effekt? Bensin fungerar ju bra som lösningsmedel men i och med att det är olja borde det inte vara någon fara för eventuella packningar och lager oljan stöter på under sin väg ut?

Körde en runda på 40 min igår och motorn betedde sig helt normalt. Läckte inte under färd men så fort vi låg stilla (när vi skulle förtöja henne igen) så sipprade det på nytt ut några droppar. Tiltade upp motorn och det slutade direkt.

Kollade tanken igår och lyckades inte få den läcka igen men frågan är vad man gör med den olja som redan letat sig ut? Känns inte alls roligt att låta den rinna ut i vattnet. Någon som varit med om samma sak? Kan det vara autolube funktionen som inte lirar som den ska?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...