Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
SandraG

Bästa gästhamnen i Sthlm skärgård

Rekommendera Poster

Hej,

Behöver tips om den bästa/mysigaste/trevligaste gästhamnen i Stockholms skärgård.

Till vilken gästhamn tycker du man ska man åka om man har 2 barn (7 9 år) och vill njuta lite av det fina vädret på nån trevlig ö i Stockholms skärgård?

Tacksam för alla tips!
Önskar er en trevlig båthelg!Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror förstås lite på var du befinner dig - är du i Nynäshamn är det kanske ingen idé att rekommendera Fejan uppe vid Kapellskär. Glad

Jag håller till i Österåker så det första jag tänkte säga är undvik Grinda - Grinda är en trevlig ö med bra krog och trevlig bakficka vid gästhamnen men det är nästan alltid fullt i hamnen och den är rätt utsatt så det är alltid en massa svall och en massa folk med mer pengar än vett-båtar som ska tränga sig före.

Mina personliga favoriter är Nässlingen och Ingmarsö, båda har bra krogar och hamnar där åtminstone vi har haft lätt att få plats.

Sedan gillar jag Svartsö och deras krog, men det är ju iofs inte en gästhamn i den meningen utan bara en brygga utan faciliteter. Dito Ängsö Nationalpark, en bit uppåt nära Furusundsleden i höjd med Yxlan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För barnfamiljer är UTÖ ett av de bättre ställena om man är i södra delen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

Vi befinner oss i Täby, men om de är någon som har några bra tips nere i Nynäshamn så är de varmt välkommna de med - sommaren är ju lång!

Var tvungen att skratta när jag läste kommentaren om Grinda, då det är den enda Gästhamn jag faktiskt besökt (har haft båt några veckor bara) och trots att jag inte är ett dugg rik så kanske du skulle kvala in mig under beskrivningen folk med mer pengar än vett-båtar. Vett har jag väl iofs, men känner mig fortfarande ganska osäker. Är dock inte rädd för att fråga om hjälp, och de flesta är ganska hjälpsamma ändå. Glad

Men eftersom jag är en sån nybörjare så är det här med att lägga till fortfarande ett litet trixigt moment. Att ligga en natt för boj känns helt ok, men vet inte om jag skulle våga ligga för ankar helt än. Så de ställen ni har rekommenderat, är de lätta att lägga till vid? Finns bojar, eller är det ankare som gäller??

Tack för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skull.e nog rekomendera Finnhamn eller nässlingen. Båda är riktigt trevliga och har dessutom trevliga krogar att gå på om man vill.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev Finnhamn, mycket trevligt och barnvänligt! Och ja, en trevlig uteservering på krogen oxå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Besök Rögrund i Nämdöfjärden http://www.grundet.se/

Hon som driver vandrarhemmet har många aktiviteter för barn, bl.a en hinderbana.

Trevlig båtsommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utö är kanon med familjen. Man kan hyra cyklar vid hamnen och cykla över till Ålö för ett bad vid Storsand. Förutom Storsand finns flera mäktiga sandstränder på både Ålö och Utö. Sen är det kanon att käka middag nere vid seglarbaren (precis vid hamnen) som faktiskt har en lekplats precis vid uteserveringen. När barnen ätit kan de leka under er uppsikt medan ni avslutar middagen i lugn och ro i kvällssolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ankare gäller i stort sett överallt inlusive Finnhamn och Utö. Sandhamn har bojar i stan. Gästhamnarna på fastlandet har ofta boj eller bommar.

Det är inte svårt att lägga i ett ankare. Tänk på att kolla hur grannarnas ankarlinor ser ut att gå så du inte korsankrar och släng i det tillräckligt långt ut. Är det lungt kan det räcka med 10 meter om det är 3 meter djupt, men ju längre ut ju bättre om det är fritt bakåt. Ibland har vi fått lägga ankartampen på en knap längra fram på båten för att få rätt dragvinkel om man inte har kunnat ha ankaret tillräckligt långt bakom båten. Detta gäller tex i KSSS egen klubbhamn på lökholmen? utanför samdhamn.

Tar inte ankaret fiskar man upp det och gör om, det är inte svårare än så. När båten är framme vid bryggan så dra ordentligt i ankartampen så du känner att den sitter ordentligt. Drar du för tidigt när vinkeln är för stor drar du bara upp det igen. Och får göra om

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Då kan jag tipsa om att slippa få jollen att ligga och slå emot skrovet vid ankring. Det blir lite lugnare på natten Flört

batmedvikt.gif

här används ett s.k ankarblock.

ankarblock.gif

Denna finns att köpa här, sök på block. 350:-

http://vegamarin.jetshop.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...