Gå till innehåll
måndag 05 maj 2025
Gäst Tony

Timer för 12 volt.

Rekommendera Poster

Gäst Tony

Var kan man köpa en sådan? Vore perfekt att koppla ihop med en elventilator. Jag har tittat i Jula o Clas Ohlson-katalogerna,där finns det ingen. Nån som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Solcell

Annars är en solcellsdriven ventil med fläkt perfekt (finns på Clas O eller Biltema), startar så fort det blir ljust och drar ingen ström ur batteriet. Enda nackdelen är att den går ganska mycket och dom jag har har gått i 4-5 år (hela året) så den ena börjar låta lite från motorn (lagret)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också funderat på hur man ska göra en 12V timer på enklaste sätt, och nu tror jag att jag har kommit på det. En programmerbar termostat från Jula för 279:- (artikel nummer 419007) kan användas för det ändamålet:

Programmera in dagtemperatur så att termostaten alltid är på och nattemperatur så att den är av - programmera sedan in de tider som apparaten ska växla mellan dag (på) och natt (av) med timerprogrammet (endast upplösning på hela timmar tyvärr, men det får duga - upp till 24 omslag per veckodag kan alltså programmeras in). Koppla in apparaten via kopplingsplinten på baksidan. Klart!

Timern (termostaten) är batteridriven med två AA batterier (3V) - och om så önskas kan den göras om så att den körs direkt från 12V-sytemet istället (men det behövs knappast då den drar så lite ström).

Länk till termostaten

http://www.jula.se/programmerbar-rumstermostat-128101

Beskrivning:

Programmerbar rumstermostat

Med veckoprogram och semsterläge

Elektronisk rumstermostat med både värmefunktion för element etc. och kylfunktion för luftkonditioneringsutrustning. Programmerbart veckoprogram med möjlighet till manuell styrning. Termostaten har ställbar känslighet för tillfälliga temperaturförändringar, samt semesterläge med ställbart temperaturområde. Drivs med 2 st AA-batterier (ingår ej). Max belastning: 1380 W resistivt, 460 W induktivt. Temperaturområde: 5-30 °C. 230 V. B125xH85xD30 mm.

Senast ändrad av Carl_XII | 11 maj 2010 | 21:18

Senast ändrad av Carl_XII | 12 maj 2010 | 10:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...