Gå till innehåll
fredag 10 juli 2026
essitam

Honda eller Yamaha ?

Rekommendera Poster

Har nyss köpt en Triss 430 och söker en liten tyst motor .Är det någon som har erfarenhet av Honda 2.3 eller yamaha 2.5. Tänker då på ljudnivå, krångel, framfart mm. Intressant att höra åsikter om dessa motorer. Marita.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt såsom övriga svar är subjektiva. Generellt är att dagens motorer av kända fabrikat är väldigt driftssäkra. Ifall du mot förmodan skulle få problem är det heller inga svårigheter att få dessa ur världen eftersom servicenäten är väl utbyggda.

Jag vill inte förorda den ena före den andra. Men delar med mig erfarenheter av mindre motorer. För det första bör motorn ha mer än en cylinder. Därför att encylindriga motorer har en benägenhet att vibrera (gummadämpare tar inte bort intitalvibrationerna (hur gärna en försäljare försöker påstå motsatsen)). Vidare är frågan om intergrerad tank eller lös tank alternativt en kombination av intergrerad och lös en fråga som du bör ha klar för dig. Denna fråga är av vikt ifall du skall ha din framdrivning med segel och endast tilläggning och kortare körning med motor osv. Till sist är motorn vikt en ganska intressant fråga. Skall motorn permanent placerad på akterspegeln eller skall den flyttas. Lycka till med motorköpet/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...