Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Brem

Överhettad motor

Rekommendera Poster

Hej! Behöver goda råd.

Min VP-diesel (2002) blir överhettad efter 20 minuters körning. Den pumpar ut sjövatten som den ska, så jag misstänker att det är fel på sötvattensystemet.

I höstas tappade jag ur en del sötvatten. (Hade tänkt få ut sjövatten, men det blev lite fel.) Undrar om det kan vara så att det är luft i systemet nu, och att den inte tar sig ut i expansionskärlet (som iofs sitter hyfsat högt). Nån annan avluftning finns väl inte, antar jag.

Troligt är väl annars att det är fel på cirkulationspumpen, t ex impellern. Eller kan det vara fel på en termostat som ska sätta igång pumpen?

Om det är impellern stämmer detta:

Det blir hett på toppen av motorn och på den slang där sötvattnet borde gå in efter  ungefär 15 min, en stund senare tjuter larmet.

En sak som jag undrar över är att årets första tur på 30 minuter gick bra. Men andra och tredje turen funkade bara 15-20 min.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilläggas kan att jag inte vet hur jag ska avgöra om cirkulationspumpen öht går. Kan man känna det på den eller måste man använda en elmätare?

Jag noterar att pumpen inte har nån minuskabel, utan bara en jordkabel, som verkar ha lossnat..

Är det så att den ska sätta igång först när motorn blir het och att termostaten ska styra det? Hur kollar jag då att termostaten funkar?

Nån som har ett råd?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst massor av inlägg om kylning och impellerfrågor, men fattar inte riktigt.

Hjälp! Sitter impellern som ska vara så känslig inte i sötvattenpumpen, utan i sjövattenpumpen? Var sitter denna på en VP 2002?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, väcker liv i denna gamla tråd eftersom vi har liknande problem med vår VP 2002.

Den ger ifrån sig varningssignal för varm motor efter cirka 15 minuter. Vi har bytt impeller och termostat utan framgång.

1. Efter termostatbytet kunde vi fylla på med ungefär en liter kylarvätska, efter det funkade motorn utan över hettning under vår testrunda. Glada ihågen satte vi av för en helgtur, dagen efter, över midsommar. Efter en kvart kom den förargeliga varningssignalen igen.

2. I termostathuset finns en skruv, som vi tolkade var för att lufta sötvattensdelen av kylsystemet. Vi skruvade ut skruven under drift tills det kom ut kylvatten. Efter det kunde vi fylla på med ytterligare kylarvätska och sedan köra cirka en timme på lågt varvtal (~1300) innan signalen började ljuda igen. Vi upprepade proceduren 4 gånger och totalt fyllde vi på med tre liter kylarvätska den dagen.

3. Vi noterade att det läcker ut en mindre mängd kylarvatten som samlas på durken i motorrummet. Det var dock långt ifrån några tre liter.

4. Det känns som temperaturen ligger på gränsen. Vid ett par tillfällen slutatde varningssignalen att tjuta efter att ha kört på tomgång ett tag.

5. Vi kan kan ha motorn igång med friläget i under relativt högt varvtal länge utan varningssignal. Det är bara under framdrift som problemet upppstår.

Är det någon som har några ide'er om vad det kan vara och hur vi kan få en sommar med en motor som vi kan lita på?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som cirkulationen inte fungerar och skulle testat med termometer hur varm maskin blir för att bortse från eventuella elektriska glappkontakter. Men ta annars upp detta i forumet som finns på www.drevia.se så får ni korrekt svar från Fredrik.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mats,

nu är båten fixad. Det var problem med cirkulationen som du trodde, ingången till expansionskärlet hade gojjat igen. Dessutom la jag in en fråga på Drevia. Fredrik där sa att värmeväxlarn behövdes monteras loss och provtryckas. När detta gjordes visade det sig att det var igengojjat där med.

Nu ser vi framemot en juste seglingssemester.

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mats,

nu är båten fixad. Det var problem med cirkulationen som du trodde, ingången till expansionskärlet hade gojjat igen. Dessutom la jag in en fråga på Drevia. Fredrik där sa att värmeväxlarn behövdes monteras loss och provtryckas. När detta gjordes visade det sig att det var igengojjat där med.

Nu ser vi framemot en juste seglingssemester.

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...