denne 1 Postad 26 Maj , 2009 Hej..På min Johnson 50 hk -83 så kommer det bra med vatten ur skvallerstrålen.Om det kommer bra med vatten ur skvallerstrålen...betyder det då att hela motorn får tillräcklig kylning ? Körde motorn ca 10/15 minuter å skvallerstrålen kändes sval...även motorn verkade få bra kylning då inget runt cylindrarna kändes överhettat..gick bra att hålla handen på cylindern även efter 10minuters körning.. Men ur avgashålen så bara stänker det litegrann..!? 1,Min fråga ska det inte komma ganska mycket vatten ur dom 2 hålen bak på riggen ? 2,Thermostaten var sitter den ? 3,Hur ser man om thermostaten är öppen ? (är det först då det kommer vatten bak på riggen ?)å hur lång tid brukar det ta ca innan den öppnar ? / Denne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 217 Postad 26 Maj , 2009 Har inte Johnosn själv så mina erfarenheter kommer från en Yamaha: 1. Det mesta av kylvattnet kommer ut genom hålet vid växelhuset så det syns inte 2. Termostaten brukar sitta i en liten utbuktning överst på motorn 3. Om termostaten inte öppnar så kokar motorn och blir hett. Så det problemmet har du säkert inte. Frågan är om det kan tänkas att du har en termostat som alltid är öppen och därför blir motor aldrig riktigt varm ? En ny termostat (samt en ny packning) kostar ingen förmögehhet, gick på 500:- till min Yamaha. Man byter på en kvart.. Skulle gissa att det som du kallar för avgashålen är avgashål som används vid tomgången. Senast ändrad av jan_af_lisoe | 26 maj 2009 | 09:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 26 Maj , 2009 Hallå å tack för snabbt svar Menar du att det bara ska komma avgaser ur hålen bak på riggen vid tomgång ? Hmm..Om man höll för dessa hål så bubblade det mer runt proppellern..Är allt som det ska vara då tro ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 217 Postad 26 Maj , 2009 Inte bara vid tomgång, men det skall komma ut bara lite avgaser. Tanken är att när man startar motor så skall man inte behöva pressa ut allt vatten ur luftutsläppen vid växelhuset, ofast via propellernavet. Japp, när du håller för hålen så går alla avgaser ut via propellernavet och då skall det bubbla där nere. Dra gärna på gasen utan växel inlagd, så ser du att mycket bubblor kommer ut ur propelern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser