Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Mbeck

Rengöring av förgasare

Rekommendera Poster

Har lite problem med att få rent förgasaren på min mercury 402 från 1980.

Har badat förgasaren i bensinbad och försökt blåsa rent allt med tryckluft.

Dock verkar det fortfarande vara stopp någonstans mellan slangen från flottörhuset och tomgångsröret (nr 19 på sprängskissen nedan). Alla andra kanaler går fint att blåsa igenom men här verkar det inte komma igenom just någon luft alls. Tyvärr är skruv nr 20 den enda skruven som inte går att lossa på heller så jag lyckas inte ta mig in och se hur det ser ut.

Någon som har ett tipps på vad man ska ta sig till? Är inte så sugen på att borra bort skruven...

 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=1&path=MM~~C0011244&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=673&docName=MERCURY | 1980 | 40 | MERC 40 - 1040500&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0011238

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var iväg med förgasaren till en marinbutik/service idag. Han som jobbar där vände och vred på förgasaren ett tag innan han sa åt mig att försöka få tag i en ny/bättre begagnad.

Kan det verkligen vara så illa att det inte ska gå att få rent skiten? Tipps på vad man kan göra för att försöka få bort skruven som sitter fast? Har testat med 5-56 utan ngn verkan. Går det att värma på skruven lr ngt liknande för att få den att släppa lättare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ditt fall är det tålamod och ännu mer tålamod som gäller. Antignen lägger du förgasaren i diesel eller sputar med någon rostlösningsolja på och runt skruven. Sedan kan du knacka lätt på skruven med jämna/ojämna mellanrum så smörjan tränger in mellan gängorna. När du hållit på tillräckligt länge kommer skruven att släppa. Om det tar en dag eller en vecka vet jag inte. Det jag vet är att arbetet är tålamodskrävande. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon skillnad på att lägga den i diesel eller i bensin? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

några hundra gånger tunnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte väl snarare på effekten av dieselbad kontra bensinbad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa för att rengöra förgasare är ultraljudstvätt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att värma upp skruven borde även hjälpa lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...