Gå till innehåll
lördag 07 mars 2026
Skogs

växelvire cobra

Rekommendera Poster

Hej. har sökt men ja blir inte klok på det här med att demontera växelviren i bälghuset på mitt cobra drev.

Har manual och mitt mål är att endast byta bälgarna. Drevet är av men jag kan inte förstå hur ja ska lossa växelviren för att kunna lyfta bort bälghuset. Måste man lossa den bakvägen från motorrummet? Min wire går ju från motortoppen bredvid förgasaren genom en ganska grov slang som sedan mynnar ut i skölden. Kan inte se nån koppling nere vid skölden utan bara grov svart slang... Trång och jäkligt är det också. Antar att det finns en självklar lösning på detta problem?

Tacksam för snabb hjälp, btw ingen som göra arbetet med bälgbyte i sundsvall mot ersättning:)

OMC COBRA - OMC v8 5,7 -1989

/skogs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tillägg: Det sitter inte heller någon bälg på växelwiren mot skölden utan den går bara in i ett hål i skölden. Kan nån ha gjort nån modifikation med det grova slangen som wiren går i på insidan eller varför saknar jag vire bälg, jag har heller inte nått utskjuttande fästa att skruva fast en bälg mot utan hålet går inåt?  Nu snurrar det i planeten, jag har gått bett på detta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej det är rätt med den grövre slangen det är orginal växel viren går i slangen ner till bälghuset där får du gänga av viren o lossa uppe vid motorn,men ska du byta bara bälgarna så behöver du väl inte lossa på växelviren bara uppe vid motorn då

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, om ja fattat rätt så lossar jag viren uppe vid motorn och sedan drar jag ut viren genom det svarta röret sen får det sitta kvar i bälghuset medan ja byter så drar jag bara igenom den samma väg tillbaka alltså?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...