Gå till innehåll
torsdag 15 maj 2025
Gustaf76

montera nya dekaler/stripes

Rekommendera Poster

Hej,

Fick bort dom gamla flipper dekalerna och stripsen idag och ska försöka montera dom nya imorgon. Enligt Dekaltrim så rekommenderar dom torrmontering men dom ger en beskrivning över våtmontering som dom anser är sämre. Hur torrmonterar man,,? någon som vet?

Någon som har något bra tips hur man ska göra för bästa resultat (och enklaste...)??

mvh

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kanske är det som dom säger att det sitter bättre om man sätter på dekalerna torrt, Men att sätta dom vått dvs att man häller en liten droppe diskmedel i en blomsterspruta med vatten och väter  ytan gör att man kan efterjustera och lätt få bort luftblåsor om man har en  gummiskrapa. Så om du inte är jätte säker så är det kanske bättre att köra vått....

Lycka Till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag kommer köra vått i med mina stripes det är ett helvete om något går fel.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torrt går ju skapligt med smågrejer men med större saker så är det klurigt. Svårt att få det rakt och lär bli ett par luftbubblor som blir kluriga att få bort. Ska dock inte säga utan det går om man klurar lite. Antar du har lite konturer kvar från de gamla märkena annars märk upp jäkligt noga så får en bra start.

Kör du lite diskvatten så blir det ju dock bra mycket enklare. Går att justera in lite så det blir rakt och luftbubblor går att skrapa bort. Skulle nog tro det sitter snudd på lika bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag monterade nya stripes och dekaler på min Ryds Gtx igår.Innan jag gjorde detta pratade jag med en tjej som bara sysslar med detta.Dessa råd gav hon mig.

1.Torr montering på grund av att det är väldigt svårt att få bort vätskan under dekalerna särskilt om det är bokstäver som är känsliga.

2.De flesta dekaler och stripes är uppbyggda så att du har en genomskinligt skydd på fram sidan och en pappers baksida.Det man börjar med är att man tar maskeringstejp och häftar dit dekalen där du vill ha den.Om det är dekaler med bokstäver eller siffror kan nu dela upp monteringen.Ta en sax och klipp dekalen på plats i lagom stora bitar utan att maskeringstejpen släpper. Nu är det bara att dra bort papperskyddat som sitter mot skrovsidan och sakta smeka dit dekalen eller stripsen.I och med att dekalen/stripsen hänger kvar i skyddsfolien på framsidan så blir det enkelt att få den på önskad plats.

Lycka till.Cool

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

körde våtapplicering och det vart grymt bra.. :))

som vanlift fick man prova sig för med om enklare partierna....

så jag är helnöjd.. tack för alla svar.!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...