Gå till innehåll
söndag 07 september 2025
kajm66

md svårstartad

Rekommendera Poster

hej jag har en reservmotor till min båt som jag har försökt att få i gång det är en md21 jag har den uppställd på en motorbänk . jag har kopplat batteriet  direkt till startmotorn den går en liten stund på startmotorn men när den försöket tända helt så slår startmotorn ifrån hela tiden är det någon som kanske vet vad det är för fel ?????

mvh Katarina

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

När motorn startar så snurrar den så fort att startmotorns lilla drev inte hinner med och då skruvas den ur sitt grepp och dras tillbaka från startkransen. Det skall vara så.

Felet är nog i ditt fall att motorn startar inte men puffar till lite och eftersom startmotorn fortfarande får ström, direktkopplad till batteriet?, så slår den till igen. Detta är ett bra sätt att slita ut kuggarna på både startdrevet och kuggkransen på svänghjulet samt frihjulet i det sk Bendix drevet.

Koppla den så att du bryter dragrelät till startmoton med en brytare och var snabb att slå ifrån den. Vänta tills startmotorn stannat helt innan dudra igång den igen.

Det viktiga är--varför startar inte motorn? Har du tryckt in kallstartsknappen om det nu finns en sån? Finns det en dekompressionsventil så öppna den och dra runt motorn ordentligt och stäng den sedan medan det snurrar runt.

Annars måste du leta efter annat fel.

Hoppas det löser sig.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Katarina! Din motor är en Peugeotmotor ,eg.Indenor.Det är en förkammardiesel och skall alltså även ha ström till glödstiften för att starta ,annars inträffar det fenomen som KALMAN beskrev ovan.Anslut alltså glödstiften till 12 V 15-20 sek.innan du drar igång startmotorn.Se till att motorn är fastsatt eftersom vridmomentet när motorn startar kan få motorn att kantra.Det kan göra ont....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för hjälpen jag ska testa detta

MVH KatarinaGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...