Johan-z 0 Postad 23 Februari , 2009 Hej Hade tänkt att ta ett år ledigt från skolan och komma ut på havet och få segla så mycket som möjligt. Min tanke är att endera jobba på exempelvis charterbåt eller vara besättning på privata båtar. Det spelar inte så stor roll om det är betalt eller ej, eller var i världen det är. Huvudsaken för mig är att få segla!! Har en hel del erfarenhet, både praktiska och teoretiska kunskaper. Någon som har något tips på hur jag ska gå tillväga? Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst awiendha Postad 24 Februari , 2009 För att få jobb på båtar utomlands (betalt arbete) så krävs det ALLTID att du har adekvat utbildning och erfarenhet. Oavsett om det är segelbåt eller motorbåt. Har du rätt kompetens finns det många jobb som t.ex charterskeppare i Medelhavet och Västindien. Kolla t.ex på http://www.tradewindscruiseclub.com/company där söker de alltid skeppare inför varje säsong. Eller http://www.1-800-volunteer.org/1800Vol/baycounty/LoadOpportunityReview.do?opportunityId=266468 där kan du arbeta som volontär på segelbåt. Har själv nyss varit nere i Västindien och seglat i ca. 3 månader Senast ändrad av awiendha | 24 februari 2009 | 09:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan-z 0 Postad 24 Februari , 2009 Tack för svaret! Kan du precisera vad du menar med adekvat utbildning? Jag har svensk kustskeppare, men känner inte att detta är någon direkt avancerad utbildning. Vet du hur gångbart det är utomlands, vad har du själv för utbildning? -Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst awiendha Postad 24 Februari , 2009 Det beror ju självklart på vilken typ av båt du vill jobba på. Det som är mest gångbart är väl Master of Yachts Offshore -Sail (om det nu är segelbåt du vill vara på), sen krävs det så gott som alltid att du har STCW 95. Vad jag har förstått så är svenska utbildningar (även på väldigt hög nivå) inte användbara utomlands på charter/privata båtar tyvärr. Kanske om du har Sjökapten, men annars är det internationella utbildningar som gäller. Jag har jobbat som stewardess så jag har inte den nautiska kompetensen (Förarintyg...) Men min sambo som var med har bl.a Master of Yachts 200 GT Offshore Sail Power, Fartygsbefäl Klass VII, STCW 95 mm. Ofta är det högskoleutbildning som gäller (bl.a Chalmers) Men självklart kan man alltid hitta ströjobb ombord på mindre båtar där det inte krävs så himla mycket utbildning, leta på . Försök iallafall ta en STCW 95, det öppnar många dörrar. I sverige måste du så gott som alltid ha det för att få jobb ombord, oavsett båt! TIPS! Försök få kontalt med ett företag som har charterbåtar i t.ex medelhavet. Då kan de upplysa om vad för utbildning som krävs, och får du ett sådant jobb får du betalt samtidigt som du har en härlig semester... Senast ändrad av awiendha | 24 februari 2009 | 11:31 Senast ändrad av awiendha | 24 februari 2009 | 11:33 Senast ändrad av awiendha | 24 februari 2009 | 11:34 Senast ändrad av awiendha | 26 februari 2009 | 15:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser