Gå till innehåll
lördag 13 september 2025
Gäst Nicke nyfiken

B20 C-kam och P-kam..

Rekommendera Poster

Gäst Nicke nyfiken

Är det nåon i forumet som vet vad det är för skillnad på C och P-kam??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är lita fakta om kamaxlar.. A std i B18/B20 med enkelförgasare 8.9 111° 248° C std i B18/B20B med dubbla förgasare 9.9 111° 264° D std i B20E till och med 1973 10.8 111° 280° K std i B20E från och med 1974 10.8 111° 277° F kräver minst ett steg 2 topplock och dubbla 45:or 11.4 111° 300° R kräver minst ett steg 2 topplock och dubbla 45:or 11.6 102° 287° S kräver minst ett steg 3 till 4 topplock och dubbla 45:or 12.9 101° 300° P std kamaxel för marint bruk. Bra vridmoment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst VolvoMan

Hej! Vad jag vet, är det ingen skillnad mellan C och P kamaxlarna, utan de är en och samma sak. Detta fick jag dem att erkänna på KG-Trimmning när jag ringde dem en gång. Har 4 st. B20 C-kammar hemma, och en som är till sina grader och lyft precis lika, men märkt 2 som är från en AQ115B -76 motor, som jag misstänker är just denna P kam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nicke Nyfiken

Tack för svar! havetsstorm: Har du några uppgifter på P-kammen?? Volvo Man: Då är skillnaden ca 700 kr! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste i rep handbok för b18 b20 att kamaxel c är = alternativ 2, alternativ 1 = A alternativ 2 och 3 = C . I min marin motor satte det en C kam i men någon kan ju ha bytt kam förut när de bytte block och topp. Nu monterar jag i en D Kam då min C var sliten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...