Gå till innehåll
fredag 08 augusti 2025
Sobril

Boktipset, 100 år under segel.

Rekommendera Poster

Hej! Ett lovärt bokverk, men tyvärr tillkom den tydligen under viss tidspress, för flera flagranta faktafel har smugit sig in?! Troligen har ingen bemödat sig att faktagranska de enskilda artikelförfattarnas kapitel.

För  de som önskar kommentarer/rättelser, kontakta undertecknad: L.W:ff. : slungudden@spray.se

post-1968-1394235783,7747_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du sa det. Då blir det ju bara en trevligare upplevelse att läsa den, jag tänker med vetskapen om att man kanske inte vet allt,  Skrattande eller att man inte behöver ifrågasätta.
Utan kan fortsätta tycka att man vet! Glad

Nej man får nog ta allt som är skrivet så som det är, att det är författarens egna tankar och tyckande. Precis som två som är med om samma sak, men upplever det olika.
Jag har iaf talat om vad jag vill ha i present, så om någon nära läser detta Flört 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ett referensverk av den här digniteten, räcker det inte med tyckande å tänkande. Det handlar om historiebskrivning. Å det krävs inga specialkunskaper för ta reda på rätta årtal etz.

Ett exempel på en rent komisk felaktighet är som lyder:

År 1900 är ett viktigt årtal för segelmakarna. Då övergick man från att sy segel i vadmal* till bomull.

*vadmal;grovt hårt valkat ylletyg. Det förkom väl på medeltiden! men absolut inte på våra kappseglare i slutet av 1800-talet.

Bild: Att BLENDA skulle ha fört tunga å tjocka yllesegel, är ju ett helt befängt påstående. Med sådana skulle hon knappast ha klarat av sträckan Norrköping-Saltsjöboden på 14 timmar!!som hon gjorde sommaren 1900. Ett rekord som tillochmed idag -med kevlarsegel -är svårslaget.

post-1968-1394235783,8446_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och nu hoppas jag verkligen att få läsa boken.
Man kan låna den såg jag på biblioteket, så händer det inget. Alltså inga försägelser eller att jag märker av något smusslande och tisslande här hemma, ja då får jag gå dit och låna den.
Jag har alltid tyckt att jag är född vid fel årtionde, kanske århundrade?
Vadmal eller vävd kardullsgarn som det gjordes av, var väl lite väl tidigt kanske
Älskar historia, men är glad att det är just historia. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...