Gå till innehåll
söndag 14 juni 2026
petgre

Sealine 100 - erfarenheter?

Rekommendera Poster

Har sett att en del rekommenderar Sealine 100 som nåtmassa.

Verkar vettigt utifrån det lilla material jag har lyckats hitta om produkten.

Priset ligger rätt, 120-130 per tub vs Sika 290 DC på 140-165 per tub. Sen slipper man ju både primer och tejp.

Är det någon som har egna erfarenheter av Sealine 100?

Enkelt, svårt? Hur länge har det suttit på båten etc?

Fördelar/Nackdelar?

Stort tack för alla tips

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag nåtade om hela däcket med Sealine 100 för 4 år sen. Sitter fortfarandwe fint. Fördelen som jag ser är att man slipper primer och att massan var extremt lättarbetad även under låga temperaturer (nåtade vid 5 plusgrader) det gjorde också att den fyllde bra. Jag köpte massan direkt från najadvarvet. Åtminstone på den tiden så var det den massan de använde till sina båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret!

Kleggade du i fullt med massa, dvs utan nåtningstejp.

Som jag har förstått ska man slippa böka med tejp.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skippade tejpen ja. Där låg ingen tejp i från början, och den nåten hade hållit i 20 år. Resten av däcket kommer inte hålla i 20 år till så det var ett lätt beslut. Än så länge ser jag inga tendenser till att det skulle lossna nånstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sealine 100´ s gamla namn är Calfa. De båtdäck so är nåtade med Calfa håller än har kunder som har erfarenhet av produkten och har kvar samma nåtmassa i däcket sedan slutet på 70talet. Vad det gäller priset så kan man sänka det en hel del om man väljer Silpruf. Dock skall denna massa primerbehandlas för dåtning annars så är det samma livslängd på produkterna Silpruf kostar endast en bråkdel av Sealine 100 dock. Båda produkterna är lättarbetade enda nackdelen är att du inte kan lacka ytan efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...