Zinderella 0 Postad 6 Januari , 2009 Hej ! Kollar på båt med en KAD 300. Har ni lite tips om svagheter på motor och drev. Den har gått max 300tim bör man göra komp-prov ? Längtar efter ny båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 6 Januari , 2009 Har en KAD 300 årsmod 2005 som har gått 3800 dist på 320 timmar, jag ser ingen anledning till att du ska behöva göra något som helst prov om du bara vet att motor och drev har fått sin årliga genomgång/service. Hoppas att någon som är mer motorkunning kan ge mer info om vad som ska göras och efter hur många timmar. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 6 Januari , 2009 Låter som ett tryggt val. Fler svar önskas. Motor ljud /- ? Längtar fortfarande ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 6 Januari , 2009 Låter som ett tryggt val. Fler svar önskas. Motor ljud /- ? Längtar fortfarande ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 14 Januari , 2009 Är det bara ljudisolerat på rätt sätt så är det normal db nivå för en diesel som gäller. Min båt, en Bella 850 3300 kg fullastad och fulltankad, drar 1,57 l/d i snitt över en sommar. Marschfart 28-30 knop vid 3400-3600 r/m drar den 1,2 l/d. En kommentar kan vara att vid halvplanande läge mellan ca 10-20 knop slår kompressorn till och från och kan ett slamrande ljud höras, men det är som sagt helt normalt. Drar man på hela vägen upp till planande fart gäller inte detta för då går kompressorn så länge man accelererar. Det gäller bara att anpassa sig så antingen ligger jag i 5-8 kn eller över 22, men som sagt helst i ca 28-30 knop. När det gäller båtmotorer är smaken liksom baken, delad. Det är många som spyr galla över Penta men det är min tredje och jag har inte haft några större problem med dessa motorer. Det gäller bara att vårda dem ömt och se till att de får sin service. Som slutligt svar på din fråga om /- kan jag bara säga att jag är nöjd med denna motor och kan inte peka på några svagheter. Hoppas att någon i detta forum kan ge bättre besked som har mer erfarenhet och har haft andra motorer att gämföra med. Mvh, Mats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 43 Postad 15 Januari , 2009 Koppla in en strömbrytare över kompressorn så kan du stänga av den när du kör i dom farterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klagman 0 Postad 29 Januari , 2009 Jag har en SUN 33 med KAD 300 och har lite problem med den. Den varvar upp till max 3500 ( runt 18-20 knop ) sedan orkar den inte mer. ( Det är en tung båt ) På nya SUN 33'or sitter det en kraftigare VP D6 istället Min båtgranne som hade samma problem med sin SUN 33 bytte proppar och fick sedan sin att varva ut ( och fick upp sin i 24 knop. ) Jag funderar istället på att chippa min så jag får lite bättre moment och effekt. Bör bli billigare än att byta proppar. Någon kunnig som har några tankar kring detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 29 Januari , 2009 Blir väl inte så dyrt att byta proppar, du kan antagligen sälja dina nuvarande för ungefär samma pengar som du kan köpa beg. för med lite lägre stigning. Ska själv sälja ett par A5 och skaffa A4 i stället, räknar inte med att behöva lägga många kronor på bytet. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 29 Januari , 2009 Hmm, intressant ... jag har C4 DP satsen på min båt och då varvar den ut på 3850 r/m. Då gör min Bella 850 (3400 kg) 35 knop med svensk disel (med finsk disel gör den 38 knop). Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser