Gå till innehåll
fredag 08 augusti 2025
Link

Seiwa vs Garmin

Rekommendera Poster

Då jag köpte min båt i höstas fick jag med en färgplotter av märket Seiwa Milennium. Har även kvar den plotter jag köpte till gamla båten (Garmin 420). Jag har en kompis som vill köpa den jag får över men jag kan bara inte bestämma vilken av dem som jag ska behålla.

(Inser i skrivande stund att detta är ett I-landsproblem av hög rang...)Skäms

Seiwan har större skärm men är ca 4-5 år gammal. Garminen som jag har använt en säsong är jag jättenöjd med men den känns aningen liten.

Någon som känner till något om Seiwa? Vilken ska man behålla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat en del med Seiwa, och de gör mycket bra plottrar. dessutom kör de med C-Map sjökort, vilka jag föredrar, men det är en smaksak. Nu är ju Milleniumen ganska så gammal som du sa och det Garmin tillverkar är inte direkt skräp det heller. Milleniumen var ju en ganska dyr och exklusiv plotter när den kom, medans Garmin 420 motsvarar en lite billigare modell, om än ny. Tycker du att du kan leva med den mindre skärmen så hade jag nog behållt Garmin och sålt Seiwa, men bara p.g.a. av åldersskilnaden då jag anser att Seiwa har byggt och fortfarande bygger bättre grejor än Garmin. Då pratar jag rent användar- och funktionsmässigt. Kvalitetn hos Garmin kan jag inte yttra mig om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag personligen föredrar Garmin, just för att det är de jag har arbetat med och trivs utomordentligt bra med dem!

Du skriver ju dessutom Garminen som jag har använt en säsong är jag jättenöjd med då är det väll inget snack!? Eller på vilket sätt känns den liten? Är det bara skärm eller funktion?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en Garmin (525 s) och är supernöjd , framför allt sjökortet ( BlueChart g2 Vision ) som är grymt exakt . Kör karta ekolod samtidigt och kan bara säga det att jag har inte haft några avikelser alls . Seiwa vet jag ingenting om och vilket kort den använder ...

Tänk säkert ....

Mackan  Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...