gnagis 0 Postad 12 November , 2008 Jag har en Mercruiser 4.3L som sitter i en SeaRay (1989). Jag har sökt här i Forumet och på många andra platser på Nätet, men jag blir inte klok på vad jag bör göra inför vintern, så inget fryser i motorn. Det jag t.ex funderar på, är om det räcker med att sänka ner drevet i en stor bytta med glykol-blandning, starta motorn och när det väl börjar spruta ut glykol, då stänga av motorn ? Räcker det så ? Eller sitter det nån termostat i motorn som gör att jag måste varmköra motorn först, så glykolen sprider sig i hela motorn ? Som sagt, jag blir inte klok på vad som gäller. Hoppas på snabb hjälp av nån vänlig själ här på Forumet. Tack på förhand ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 November , 2008 ..det första du SKA göra är att tömma blocket på vatten . Hoppas du hittar dom små avtapningspluggarna ! Sen ska du köra minst 20L genom motorn . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gnagis 0 Postad 12 November , 2008 Tack Jocke för det snabba svaret. Det är alltså inte så lätt, som jag trodde. Menar du att 20L glykolblandning ska passera genom motorn, efter att man tömt blocket på vatten, innan man ska vara nöjd ? Finns alltså ingen annan genväg ? Har du en likadan motor som mig ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 12 November , 2008 Grejen med att tömma motorblock och limpor på vatten innan du kör in glykolen är att du inte behöver bekymra dej om att varmköra motorn eller vara osäker på om termostaten är öppen eller ej. En tom motor fylls alltid helt oavsett hur termostaten står... När det börjar rinna ut genom avgashålen i skölden så vet du att motor och limpor är fyllda med glykolblandning. Man låter det sen rinna lite extra för att vara säker... Men i och med att du tömt motorblock och limpor innan så finns inget sjövatten kvar som kan frysa.. Att tömma är inget besvärligt. Öppna pluggarna på var sida om blocket och under limporna och låt rinna ut.. Kommer inget så peta i hålen med en liten mejsel, ståltråd eller nåt så rinner vattnet ut. Brukar bli lite avlagringar som täpper till hålen.. Det här förutsätter att du har en sjövattenkyld motor annars är proceduren lite annorlunda, och faktiskt ännu enklare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gnagis 0 Postad 12 November , 2008 Jättetack Micke ! Nu hajjar jag, äntligen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gnagis 0 Postad 23 November , 2008 Jag har hittat 2 pluggar i blocket och 2 under limporna, och efter att petat med en liten mejsel så kom det en hel del vatten. En ny, säkert korkad fråga, men visst är det väl så att på den motor jag har så drar den in vatten nere i drevet och blåser ut det genom dom 2 st hålen i nederdelen av skölden ? Eller går en del ut genom drevet(propellern) också ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 24 November , 2008 Ja, det går ut genom propellern också förutsatt att du inte har öppen, s.k. tub som avgasbälg, fast det är ganska ovanligt. Men när man kör igenom glykolblandningen så rinner det mesta av det ur genom de två hålen i skölden. Så bli inte orolig om inget kommer nere vid propellern. De pluggar du hittat låter ok på den årsmodellen. Brukar inte finnas fler.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser