Gäst urban-medin Postad 13 Oktober , 2008 Solen går ner i horisonten? Enligt källor (Wikin) så är det mellan där himmel och mark möts. Men jag har alltid trott att det var ute till havs, alltså där himmel och hav möts. /Ovan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 13 Oktober , 2008 Härligt filosofisk fråga så här i höstmörkret... Kan det vara så att horisonten är ett begrepp på strecket som blir pga jordens lutning? Detta är ju egentligen bara tydligt på havet men skulle ju även kunna ses i en platt öken. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 14 Oktober , 2008 Ja man får lita på begreppen, undrar bara vad är det allmänna begreppet är? Är det strecket, eller kan det vara en åsidosatt artificiell horisont? Vad tror mängden? Horisonten spelade tidigare stor roll i navigation till havs. För exakta mätningar till lands, där horisonten är ojämn och därför olämplig som utgångspunkt för mätningar, användes artificiella horisonter, ofta skapade med vattenpass. Vid sextantmätning skapar man en konsthorisont genom att utnyttja spegelbilden av den observerade himlakroppen i en kvicksilverdroppe. Lånat från Wikin. Mvh/Ovan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 14 Oktober , 2008 Om jag minns rätt så är horisonten inte så långt bort som man kan tro, ca 5 km om man har sina (sitt öga) på ca 2m höjd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 14 Oktober , 2008 Ja på sin höjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 69 Postad 14 Oktober , 2008 Inte så svårt att räkna ut. Ta roten ur höjden över havet och multiplicera med 2,08 så får du avståndet till horisonten i nautiska mil. På 2 meters höjd är det 2,94 M eller 5,44 km Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 14 Oktober , 2008 Faan ,där missa jag med 8.6% men det stämer ganska bra med mig för jag är inte riktigt 2 meter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 14 Oktober , 2008 Ja men då hade jag rätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 14 Oktober , 2008 Ja men då hade jag rätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 14 Oktober , 2008 NJA! Efter vad jag hört är ju du ca 1.65 då blir det helt annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 14 Oktober , 2008 Haha, ja i stort. Felar väl nån dec. men nära var det. Du menar väl omkretsen? Det var väl närmast medelbetyget annars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 14 Oktober , 2008 Diametern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 69 Postad 14 Oktober , 2008 Åhå, du är en sån där som det går fortare att hoppa över än att springa runt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 14 Oktober , 2008 Mig har man alltid hoppat över. Det verkar som det går fortare ja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser