Gå till innehåll
torsdag 08 maj 2025
Kappseglarn

Vilken båt segelbåt är bäst på bana kappsegling?

Rekommendera Poster

Tja

Jag är en ung kappseglare har seglat med pappa med hans NF i 4år nu men jag har börjat seglat andra båtar nu pga flytt o vill självklart testa nya båtar.

Men jag är 16år o går marinteknik efter utbildning vill jag helst bli segelmakare eller båt testare. Jag läser mycket om segelbåtar o kan många lystal till båtar utan till^^ jag gillar att segla kölbåt mer än jolle mycket roligare o också känna känslan av tryghet. 

Men nu till min fråga vilken båt passar bäst till en ban kappsegling som varar ca 1timme?

Jag är inne på nån sportbåt men vill ändå kunna åka på seglings semester o så med båten.

Men nån båt mellan 25-32fot gillar inte förstora maskiner ska kunna segla med 2man. Lys inte under 1,00 bara.

Hoppas på svar:D Ha det bra

MVH Kappseglarn Wille från ESS

post-10005750-1394235642,431_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha rolig kappsegling bör du segla entyp. Mycket roligare och mer taktiskt än handikapp. En båt som kanske uppfyller dina krav är Express förutom att du måsta vara fler än två. Expressen är dessutom prisvärd och du får sannolikt pengarna tillbaka när du säljer.

Safir, H-båt eller Safir är andra alternativ men i min mening gammalmodiga (långsmala) och mindre klass.

Mina prioriteter skulle vara: 1, Entyps klass 2, Storlek och hur aktiv är klassen. 3, Jag gillar båten

Sen finns det dyrare alternativ men om du är 16 så antar jag att din budget är begränsad.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Expressen är bra men stampar mycket i hårdvind:/ men jag kommer segla i Mälarn o där är det oftast vind 0-3sek/m stark, oftast o då är det en bra båt:)

Tycker om de långa smala klassikerna som safir o rival22 de är fin o bra hårdvinds egenskaper men de behöver minst 5sek/m medans expressen är bra i alla väder typ.

Hehe jag ska köpa en båt när jag har jobb o så, nu är det bara plugg o sånt:) kappseglar i Mariestad nu, annars bor jag i Enköping. Ska försöka fixa så man kan låna Msk c55a o kappsegla här i mariestad.

Tack för ett bra svar    men det finns maxi racer, x-79 också men de har inte SM o RM här uppe det är typiska västkust båtar:/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...