Gå till innehåll
tisdag 06 januari 2026
Ray-Ray

bottenfärg- svart, blått eller vitt???

Rekommendera Poster

har en ryds 500ht som varit bottenmålad (svart) som jag inte tycker ser så jätte snygg ut när jag tagit upp den ...

Hur skulle ni har gjort? räcker det med att man tvättar bort allt eller ska jag slipa innan ny (annan färg) målas på???

jag skulle gärna vilja ha vitt, nån som rekomenderar det? o i så fall vad för färg (märke)?

post-21090-1394235637,5985_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten går i saltvatten så är vit ok, annars så blir den grön av beväxning och blir inte snyggt.

De större färglevrantörerna har rekomendationstabeller för hur man målar över befintlig färg.

Jag själv föredrar Internationals färg (har vit botten, snyggt). Välj sedan färg som stämmer för det område du ska ha båten. Alltså inte färg avsedd för Västkusten i insjöar eller på ostkusten.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har vit (International Cruiser eco) och den funkar utan anmärkning här i Bottenviken där beväxning är ett obefintligt problem. Färgen är ganska starkt blödande och därmed lättstädad men kanske dyr i längden, får se när det behövs komplettering (andra säsongen nu).

Valde vit eftersom jag tycker andra färger förstör skrovets linjer men man får vara beredd på att inga vita färger är riktigt kritvita, som gelcoaten, utan mer offwhite. Det ser ändå riktigt bra ut i mina ögon, förutsatt att man svampar av smutsranden någon gång under säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också kört med International Cruiser eco vit, på ostkusten, vilket funkat bra. Har målat över en tidigare turkos botten och jag tycker den täckte bra utan färggenomträngning.
Räcker nog med att tvätta med högtryck/skrubba även om det är bra att slipa för att inte bygga på färglagren så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...