Gå till innehåll
lördag 16 augusti 2025
Jeppe61

Tung båt

Rekommendera Poster

Hej,
Jag har en amerikansk DC 21 fot från 1989. En Maxum 2058. Jag har ägt den i 4 år och när den ligger vid kaj så flyter den ca 4-5 cm under den ursprungliga vattenlinjen i häcken. Kan det ha trängt in vatten mellan ytter och innerskrov? (är den överhuvudtaget konstruerad med ett tätt innerskrov?). Eller kan det vara så att den är konstruerad med en akterspegel av trä som är vattensjuk/rutten? Eller finns det skum i skrovet som suger vatten?
Finns det någon på forumet som har erfarenhet av denna båtmodell och detta specifika problem? Vad gör man? Borrar upp hål? Var isåfall? Tacksam för tips!
jeppe61

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara för just din båtmodell men många båtar har plywood inne i akterspegeln. Skulle det läcka in vatten runt skölden så tränger det in i träet. Ta och fuktmät när du tar upp båten.

Skulle du ha vatten i akterspegeln så får man kapa bort plasten på insidan båten. Tag ur den gamla plywooden. Dit med ny och plasta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är den importerad?

Nu har jag inte räknat på detta men båtar/saker i saltvatten flyter lite högre i vattnet. Är den ursprungliga vattenlinjen från tiden då båten låg i saltvatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för snabba svar. Bra tips med en fuktmätare. Måste man montera av drev och sköld för att komma åt att mäta eller var gör man det och vad för slags mojäng är bästa fuktmätaren? Om det är ruttet, vet någon någon som kan byta träet i akterspegel till ett överkomligt pris, helst mellan stockholm och nyköping?

Båten är ju någon gång importerad men jag vet inte om den bottenmålades i USA eller i sverige... Jag har bara ägt den i 4 år och den har alltid legat lite för djupt i aktern.Men din idé om salt kontra sötvatten är intressant, men då borde den ju flyta lite högre i saltvatten, eller hur? Och östersjön är ju bräckt... tål att tänkas på!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det är bra skillnad på karibiska havets salthalt å Östersjön. Eller om den nu låg någon annan stans.

Det vore ju kul om det vore så enkelt.

Edit:

Per kubikmeter undanträngd vattenvolym så är lyftkraften ungefär 30 kg större i saltvatten än i bräckvatten om jag nu förstod Wikipediatexten rätt.

Alltså 1 kubikmeter saltvatten väger 1030 kg medans bräckvatten ganska precis väger 1000 kg.

Så om båten tränger undan 2 kubikmeter vatten (är det rimligt) så är det som att lägga i 60 kg bly i båten om man har den i bräckvatten kontra saltvatten vilket tyvärr inte borde förklara den lägre vattenlinjen.

Hoppas det blev rätt nu.....

Senast ändrad av Bella440R | 23 september 2008 | 14:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inget om den båtmodellen - eller om funderingarna kring söt-respektive saltvatten. De besked jag fått angående plastbåtar är - oavsett vad folk tror så suger även en plastbåt åt sig vatten och blir tyngre. Min egen går några knop sämre på hösten än på våren och inte ser jag någon beväxning när jag plockar upp. Förutsätter därför att det är vatten.

Carl_axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tränger inte vattnet in gämt fördelat över hela botten? I det här fallet verkar det som om den extra tygnden bara befinner sig i aktern.

I det här fallet 4 cm. Akterspelgel och sidorna på båten borde vara tämligen raka just där vattnet ligger för högt. Kan du uppskatta volymen? Det borde inte vara så svårt att räkna ut. Arean av en treangel * berdden på båten vid vattenlinjen.

Annars så har jag ingen aning om vad det kan vara...

Senast ändrad av -Danne- | 24 september 2008 | 12:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter lite eftertanke (borde läst bättre) håller jag med Danne. Om det bara är aktern som ligger djupt bör rimligtvis problemet ligga där. Nog kan man väl borra ett litet hål i plasten in i aktern - sticka in en fuktmätare och sedan snyggt täta igen om allt är OK?

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...