Gå till innehåll
torsdag 26 juni 2025
Cest_la_Vie

Erfarenheter av framåtseende ekolod?

Rekommendera Poster

Vi funderar på att skaffa ett framåtseende ekolod till vår Yamarin 74, i första hand för att bli säkrare vid tilläggning i okända vatten. Vi färdas mest i Vänern och det kan ju vara lite knepigt... Vilka erfarenheter ha ni som prövat? Echopilot eller Interphase? Färg eller svartvitt? Någon som har senaste modellen, version lll av Siver eller Gold eller som jämfört dem i verkligheten? Ger det den info vi är ute efter, dvs hinder på riktigt grunt vatten och i låg fart?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett Interphase av en tidig modell- funkade inte speciellt bra, var väldigt känsligt för skit i vattnet och gav en ganska luddig bild av botten. Möjligt att de nyare modellerna av Interphase är bättre men då jag inte provat någon så kanske någon med erfarenhet av dessa kan komplettera med info om dessa.

Bytte till ett Echopilot Silver som var betydligt bättre enligt min åsikt- tydligare bild och inte lika känsligt för grumligt vatten.

Nu har jag ett Echopilot Platinum med färgskärm, det är ännu bättre än Silver då det följer med en proffsgivare av brons till detta som ger en betydligt kraftigare signal och därmed också kraftigare ekon

( ger även info om det är sten eller lera i botten).

En otroligt bra hjälp när man puttrar i okända vatten. Fungerar även i marshfart ( ca 20 knop ).

Kan varmt rekomendera Echopilot.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...