Gå till innehåll
måndag 27 juli 2026
grundstot

Ryds 49 HT

Rekommendera Poster

Hej,

En Nybörjare som behöver hjälp inför ett ev köp!

Har fått erbjudande om att köpa en Ryds 49 HT från -84 med tillhörande plock som fendrar och dyligt (dock inte några tekniska utrustningar som gps, ekolod, etc) med i övrig bara att köra i väg. Motorn är en Johnsson 70hp från samma år. Till båten följer oxå en obromsad trailer. Båten har förvarats ute under pressening vintertid de senaste 10 åren som bef ägare har haft den samt att den har gått längs Östersjön.

Vi (2 vuxna och 2 små barn) tänker använda båten som badbåt och att bara puttra runt och exploatera skärgården och får betecknas som rena nybörjare då inte någon har haft motorbåt tidigare. Är det en rätt båt för oss och tänkt syfte?

Vad skall man titta/tänka på när man kikar på objektet - vilka fallgropar finns det och vad är det som mest brukar strula med en sån här båt. Jag behöver tips! Vad gäller motorn, spelar åldern någon roll om den är skött som enligt konstens regler? Är detta ett bra fabrikat på motor, om inte vad bör vi tänka på när vi kikar på den och vilka frågor skall vi ställa. Finns det några bra sidor på nätet som kan ge tips och information inför ett ev köp?

Tacksam för hjälp! och även om ni har någon känsla för vad priset bör ligga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 49 HT är en alldeles utmärkt nybörjarbåt. Den passar bra för de syften du nämner, medan den däremot inte är särskilt lämpad för övernattning även om den har ett par kojplatser. Därtill är den för trång och inte särskilt ombonad. Ruffen kan kanske mer ses som skydd för regn och vind. Båten är enkel i sin konstruktion och därmed tror jag inte att det finns särskilt mycket saker som går sönder men...

...kolla totalskicket på båten. Både in- och utvändigt. Har plasten dålig finish och det finns smuts och oljespill osv har ägaren förmodligen inte varit särskilt noggrann. Kolla dynor och kapell. Sådant är dyrt att köpa nytt. Styrningen kan ofta kärva på äldre båtar. Kontrollera att den löper fint. Känn även så att hela styrpulpeten sitter stadigt. Kolla att elen fungerar; t.ex lanternor. Huvudströmbrytare?

Motorn är ett kapitel för sig. En 24 år gammal motor som är välservad kan mycket väl fungera ett antal år till, men risk finns att den behöver bytas inom inte alltför avlägsen framtid. Begär kvitton / protokoll från service om det är utfört av firma. Ev. ta med motorkunnig person för en bättre bedömning. Kolla att propeller och rigg är hela. Lyssna på motorn och hör så att den går jämnt på alla varvtal.

Provkör och var kritisk. Det finns gott om den här typen av båtar.

Rimligt pris om ekipaget är i bra skick - ca 40000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tro att den båten snabbt blir för liten för er. Vore nog bättre med en HT över 5.5 meter. Ryds camping, ryds 56 ht, örnvik 560, osv.

Angående priset så håller jag med föregående, ej över 40 000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TACK! för era åsikter och att ni delar med er av era erfarenheter. Nu har jag något att gå på när jag skall titta på båten.

Vi får se hur det går!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...