Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
angelcom

Vilken trailer till Ryds Camping?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag är en landkrabba som vill byta upp mig från båtupptagningsvagn till reggad trailer.
Vilka modeller passar min Ryds Camping? Tycker personligen det är en djungel i trailervärlden.

Tips? Tacksam för all hjälp.

Vänligen

Garbis H. Sarafian, Aneby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du klarar dig nog med TK trailer BT850

ca.17000:-

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.
Jag har räknar ut att min båt (Campingen är från -75) väger totalt 700-750 kg. med motorer och annan utrustning. Det skulle i tyngsta läget vara en övervikt på ca 100 kg mot angiven vikt som BT 850 klarar. Där är maxvikten angiven till ca 640 kg. Hur exakt är det egentligen?

Om jag dessutom byter upp mig till Drömbåten en Ryds 560 HT (dvs camping -76 och nyare) ökar vikten 50 kg ytterligare. Det skulle i så fall innebära närmare 800 kg i värsta fall. Då är modellnamnet på kärran BT 1000 (740 kg) eller 1300 (960 kg).

Vad rekommenderar ni?

....dessutom: Hur mkt får jag dra på B-körkort i en Volvo 855?

MVH: Gabbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om  vi bortser från kostnaden för ett ögonblick.

Jag skulle välja BT 1300 som har maxlast 960 kg om jag skall ligga mycket ute på vägarna. Dels blir det då aldrig nåt tvivel att du ligger med god marginal ang vikten dels kan du ju vid framtida byte av båt ev ha kvar trailern (mer flexibelt).
Såg att de även hade gångbrädor som tillbehör och det är en bra sak (har det själv på min trailer som är en Bålstasläpet REG1350).

Såg i en Ryds orginalbroshyr att Ryds Camping 1975 väger 575 kg (torrvikt).
Ryds Camping 1976 och framåt inkl Ryds 56 HT väger 625 kg (torrvikt).

Volvo 855 får dra 1500 kg på B kort vad jag vet men det står i registreringsbeviset.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 20 juli 2008 | 22:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...