MartinN 0 Postad 20 Juli , 2008 Är det gasen i botten som gäller vid vattenskidstart? Eller ska man vara försiktigare med gasen? Har en 6,30 styrpulpet med 150hk motor. Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 20 Juli , 2008 Det beror helt och hållet på hur mycket motor man har. Du behöver inte fullgas, men ju fortare du tar upp din åkare, desto snällare mot åkaren. Balansen är ju som sämst innan han/hon kommit upp ur vattnet till stående. Dra framåt på tomgång tills vederbörande dras lite framåt med sträckt lina och låt han/hon skrika när de är redo. Då är det bara att gasa och sen dra av på gasen och lägga dig på 18-30 knop, beroende på förmåga och skidantal hos åkaren. Har du en 50-hästare måste du nästan ta upp åkaren med lite slack och fullgas, men innan någon vrålar sig hes i uppror, så beror det givetvis på hur stor båten är, stor åkaren är och hur många skidor han/hon har på sig, väger, förmåga etc. Att få upp en åkare från vattnet, på en skida med en 50 hästare är inte enkelt, el ens möjligt. Du kommer inte att ha några problem med tanke på din motor. Fullgas eller ej, är mest beroende på vikt och skidantal på åkaren. Ett barn på två skidor = halvgas. En 100 kilos kille på en skida = fullgas. Det är oftast greppet hos åkaren som är avgörande på om du ska dra fullt eller sakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iskall 0 Postad 18 September , 2008 535GT: Jag ska inte skrika mig hes, men att det skulle vara omöjligt att komma upp på en skida med 50 kusar stämmer inte. Kom själv upp efter en styrpulpet på 4.40 med en 45 hk Archimedes från 70-talet i somras. Hade en HO Legend-skida på mig, ca 50 mm bred längst bak. Var lite bökigt, men det gick. Väl uppe räckte dock inte farten till riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 18 September , 2008 I somras när jag drog endel kompisar på vattenskidor så kunde jag inte ge full gas efter linan var spänd, E-TECen drog för bra, en tjej flög nästan frammåt så spänn ut linan, och ge gas, men ha nån i båten som kollar hur skidaren klarar sig helatiden. Dra aldrig nån ensam i båten. Bra att komma överens om signaler mellan skdare och övervakaren i båten också, före man börjar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser