Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Bysse

Är det OK att flytta axeln på ett släp?

Rekommendera Poster

Jag har en Glastron MX175'a som jag drar på en Kafo Trailer P1315H. Problemet är att jag vill få båten att ligga längre bak på trailern än den gör idag så att aktern ligger på den bakre rullen (se bilden).

Nu är det inga problem att flytta axeln och allt det andra bakåt eftersom allt är skruvat men får man det? I regbeviset till trailern finns det 2 rader jag funderar över:

Kopplingsavstånd: 424
Lastutrymmets överhäng: 380

Jag misstänker att dessa två mått inte kommer att stämma efter min operation. Så finns det någon på forumet som har koll på det här eller är det vägverket man ska fråga?  

/Kalle

post-5078-1394235512,0133_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är tillåtet att modifiera trailern på det sättet, men slå en signal till Bilprovningen. Vad har du för kultryck idag - vore det möjligt att flytta vinschbalken och hela båten bakåt, eller får du ett för lågt/negativt kultryck då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Kan du inte sätta en till tvärbalk med rulle längre fram så att akten vilar på den? Eller har jag fattat fel Tungan

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En extra balk har jag redan fixat till men den finns inte med på bilden, så båten ligger stadigt och bra som det är just nu.

Problemet är just kultrycket, det är bara 20kg som jag har det nu och flyttar jag båten längre bak blir det ju ännu mindre. Därför tänkte man vara lite smartSkrattande och flytta båten 50cm bakåt och på så sätt kunna använda den bakersta rullen. Plus att jag tänkte flytta axeln och vinschbalken ca. 70cm bakåt för att få ett högre kultryck. Det här skulle också underlätta iläggning och upptagning av båten vilket är den största enskilda anledningen till att jag funderar på det här.

Men jag ska ringa till bilprovningen på måndag och höra vad dom säger. 

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte väckt en björn som sover...

Om det nu är enda lösningen hade jag flyttat axlen, blir det strul på bilprovningen så är det ju bara att flytta tillbaka den, Alt, dra en vals...

Risken att dom skulle kolla det på en rutinbesiktning är nog mindre än minnimal.

Köpte ett släp som var tio år gammallt. När jag haft det ett tag så råkade jag titta lite närmre på reg, beviset. Det fanns inte ett mått som stämde, allt var större, och det skiljde mycket.

Visade sej att den var ett (fabriksbyggt) specialbygge men hade reggats som en standard 1000 kg vagn.

Besiktningen fixade det kostnadsfritt och jag fick ett reg, bevis som stämde... Men ingen hade märkt det på tio år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpet ska inte in för besiktning förens 2011 tror jag det var så björnen har nog hunnit somna om till dess får man hoppas Glad

Jag var också inne på att chansa och se vad som händer, det tar bara 30 min att återställa allt om det skulle gå åt pipan. Det som ställer till det och som gör att dom kan märka att man gjort något är det att jag måste förlänga bromsstången med ca. 0.5 meter. Original är det är ju bara en lång gängstång så det behövs bara en skarvhylsa och en bit M10-gängstång så är det fixat, MEN även en blind kommer att se att något är åtgjort åt vagnen.

Men jag är lite nyfiken på vad som igentligen gäller så det får bli ett samtal till bilprovningen under veckan som kommer.

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med bilprovningen om att bygga om ett husvagnschassie till båt vagn, och de sadde att det enda jag inte fick göra var att flytta axeln. men ring och prata med deras tekniska support de är mycket hjälpsamma har ej deras tfn nr men kolla på vägverkets sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att de tänker på det under bes. MEN. Vad händer om man orsakar en olycka och det framkommer att släpet inte är reg.bes. Försäkringen lär ju inte gälla, kan bli ganska dyrt om man kvaddar ett par ferraris och en lamborghini....sin båt sin bil osv. Det blir nog billigare att reg.bes kärran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen kommit fram till supporten hos bilprovningen. Svaret jag fick var att det är bara att flytta som jag vill bara jag har koll på kultrycket. Dom kollar inte sånt vid besiktningen och eftersom jag har ett nyare släp (2007) så mäts kopplingsavståndet på något annat sätt än vad det gjordes på äldre släp och har tydligen ingen betydelse längre.

Så nu är det bara att flytta och se glad ut.

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...