happysix 44 Postad 9 Juni , 2008 Finns det ngon som vet vad engelska respektive Kiel-kanalen kostar? hur lång tid tar de att köra på motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 9 Juni , 2008 Engelska kanalen??? Vad menar du? Kielkanalen (Nord-Ostseekanal) kostar 10-15 EUR och tar en dag om du kan hålla minst 6 knop. Du får inte färdas nattetid och får bara lägga till vid vissa anvisade platser. Vad är det får båt du skall färdas med och från var till vart? Senast ändrad av Eilean | 09 juni 2008 | 14:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 9 Juni , 2008 menar bara Kiel kanalen såklart!! har en jeanneau sun kiss 45 och ska segla från barcelona till stockholm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 9 Juni , 2008 slussar då? vad kostar de? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 9 Juni , 2008 Priset för Kielkanalen inkluderar slussningen i respektive ände. Vad som tillkommer är ev. hamnavgift om du exempelvis övernattar i Brunnsbüttel, Rendsburg eller Kiel. Jag är osäker på det exakta priset, 2005 var det 11 € för 42 fot. Så du skall segla runt Gibraltar och upp utsidan längs Portugal och sedan Biscaya? När blir det och hur är strategin för Portugals kust? Senast ändrad av Eilean | 09 juni 2008 | 14:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 9 Juni , 2008 Har för mig att vi betalade ca 30 euro för en 53 fots sommaren 2006. Så du hamnar väl någonstans mittemellan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 9 Juni , 2008 vi har ju inte direkt någon strategi för detta förutom att segla hem henne. avresa från barcelona, port olimpic 28 el 29/6 sedan första anhalt ibiza och dygnet efter till malaga eller gibraltar. tänkte inte stanna vid portugals kust om vädret tillåter men om fallet skulle vara annorlunda så får vi väl tänka om. någon som har tips vart man kan stanna eller gå in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 9 Juni , 2008 Försök undvika Ibiza om du inte har gott om pengar, 2005 kostade det 120€/natten i hamnarna där för 42 fot... Även fastlandsspanien är extremt dyrt. Bränn på fort, det finns ändå inget att se där! Hyggliga ankringsmöjligheter finns vid Cartagena och i Mar Minor Gibraltar är bra att bunkra i, billig diesel och gott om tillbehör. Ev måste man boka plats i förväg. Vattnet mellan Gib och Cabo Sao Vicente har gott om hamnar men många är grunda floddeltahamnar där man har knepigt med över 2 m djupgående. Dyrast, lätta att anlöpa och mest välutrustade är Puerto Sherry, Cadiz, Rota, Vilamoura och Lagos. Bra ankring innanför ön Culatra vid Faro/Olhaõ men gå in vid flod. Problemet är Portugals västkust med sin nortada. Räkna med N-vindar på mellan 12-17 m/s dag efter dag. Synnerligen jobbig kryss i grov sjö. Ett alternativ är att man kastar loss i gryningen, då brukar man ha morgonen inpå förmiddagen på sig med svaga SV-vindar eller bleke. Kör på till nästa hamn vid lunchtid. Bra hamnar är Sines, Lisabon/Cascais, Nazaré, Leixoes, Provoa de Varzim,Viana do Costelo, Bayona, La Coruña och norr därom massor med rias med naturliga ankarplatser. Över Biscaya får du räkna med mycket motorgång om du inte väljer att gå vid en lågtrycksspassage så det kan bli (hårda) SV-V-NV-vindar. Bunkra diesel för hela sträckan! Info om Portugal, hamnar, väder etc: http://www.manorhouses.com/ports/ Mycket matnyttigt om Biscaya här: http://www.franksingleton.clara.net/biscay.html Eller så går man från Sao Vicente direkt till Azorerna, mellanlandar där och sedan upp mot Lands End eller Bretagne. Fördelen är man sträcker på en bog, nackdelen långa etapper och man ser inget. Om du rullar ner en bit på: www.eilean.se/LoggBokDel 17.htm till stycket Hur det gick för de andra hittar du en text från min gode vän Udo om hans kamp mot nortadan Han sade att nästa gång skulle han köra hamn till hamn på morgnarna. Men de seglade 2 man på en 34-fots båtSenast ändrad av Eilean | 09 juni 2008 | 16:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 9 Juni , 2008 tack för välbehövlig fakta. ska kolla din logg men kommer inte in på sidan.... detta var suveräna tips som jag kommer skriva ner. vi e ett gäng som åker så om det blir någon hamn som är dyrare så får det gå an. men vi ska försöka pinna på så gott det går. några ska släppas av..... har försökt hitta bloggar om resor som folk gjort från spanien och hem till sverige men det verkar som att folk åker åt andra hållet mest. därför vill jag ha all info som går o det du gett mig har varit toppen. synd att jag inte kommer in på din logg... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 9 Juni , 2008 Pröva igen: http://www.eilean.se/LoggBokDel 17.htm eller bara www.eilean.se och slutet på sista kapitlet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 11 Juni , 2008 vi struntar nog i att Ibiza är dyrt( inte för att jag e rik eller så) för det är ett ställe som alla vill åka till. men då är frågan: vart är bäst att gå in? vi vill ha partykväll så då antar jag att san antoni är valet.? det handlar om 1-2 nätter då vi ska sikta på sverige efetr det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 6 Postad 11 Juni , 2008 Jag vet inget om Ibiza Vi gick aldrig dit, dels för kostnaderna, dels för att vi inte är sugna på den typen av hamnar. Men eftersom ni seglar i högsäsong kan det nog vara vits att boka hamnplats i förväg då ni har relativt stor båt. Spanjorerna är inte som nordeuropeer som fyller hamnarna i många led. Är alla platser upptagna är hamnen full och man är inte välkommen. En bra och relativt billig bok för Medelhavet är Reed´ s Mediterranian Almanac med hamninfo, skisser och massa annat nyttigt om väderprognoser/tider och annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 15 Juni , 2008 Testa denna länk http://www.tulas-handy-charts.de/ibzcat_en.html där kan du köpa en Pilot över Ibiza. Där får du beskrivning på många hamnar och ankarplatser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Juni , 2008 Bara en liten detalj. Det är bara i Sverige man säger Kielkanalen. Den heter Nord Ostsee Kanal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 15 Juni , 2008 tack jag vet,men just nu är vi ju faktiskt i sverige..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser