Rodney 0 Postad 4 Juni , 2008 Hej Jag är en lycklig nybliven ägare till HR 465. Jag har hållit till på och vid sjön i hela mitt men aldrig tidigare ägt en stor båt så jag är klar nybörhare och kommer säkert att ställa en mängd dumma frågor framöver. Mycket har jag redan läst mig till på den här sidan som är förträfflig men alla svar har jag inte fått. Bl.a. följande: Det följde med en tiltmätare men hur använder man en sådan. Var ska mätaren stå och när? Rodney Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 4 Juni , 2008 Jag har bara ägt båt i 2 år, var nytt för mig med , jag använder tiltmätaren dels för att se när jag har motorn helt nere vilket jag alltid har när jag drar på från noll och skall upp i plan. Sen trimmar jag upp motorn för att efter rådande omständigheter, vågor,vind, hastighet få båtens för att gå ner och inta ett behagligt gångläge, då bryr jag mig inte egentligen om så mycket vad mäten visar , men efter ett tag lär man sig båten och mätaren så att du får en känsla för var du brukar låta visaren stå vid givna omständigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 4 Juni , 2008 Jag har ingen tiltmätare alls på min, och det känns inte alls nödvändigt heller. Fullt intrimmad innan jag drar på. Sedan trimmar jag ut tills jag får ett behagligt gångläge med så lite våtyta som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rodney 0 Postad 4 Juni , 2008 Ok! Så det är inte så att tiltmätaren ska stå helt vågrätt eller något sådant för att det ska vara rätt planing? Rodney Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 4 Juni , 2008 Nix! Hur den ska stå beror på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 4 Juni , 2008 Absolut inte, det beror ju på omständigheterna inte minst på vilken last du har , hur mycket och hur lasten är placerad i båten, har du last i fören innebär ju det att du inte trimmar ut så mycket och tvärtom, och mätaren,trimmen och motorn vet ju inte vad den håller på med liksom eller vilken båt den sitter på , man kalibrerar ju inte mätaren mot båten ! det får du göra själv som jag skrev genom att lära dig hur din mätare fungerar tillsammans med din båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landgren 5 Postad 4 Juni , 2008 Hej Använd tiltmätaren för att hitta tillbaka till bra trim lägen. Tex bästa läge för acceleration, marchfart etc. Men när man lärt känna båten kommer du ej att titta på den mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser