Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
snurbo76

får inte bort propeller på mercury 7,5

Rekommendera Poster

hej behöver tips om hur man får bort propellern på en mercury 7,5 thunderbolt.

har tagit bort muttern och den lilla splinesade brickan men proppellern sitter som gjuten har värm och slagit men den är dikt

har någon nåt bra förslag? eller ska man inte kunna byta proppeller så enkelt?

mvh svenne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska bara vara o göra som du gjort. Men ibland sitter det som f*n.

 

Prova att spraya in ngn form av rostlösare på splinsen.

 

Annars är det bara kraft som gäller.

 

Om du får in ngn typ av avdragare så kan det funka. Men helst inte på propellervingarna, utan om du får fäste på själva hubben på ngt sätt bakom.

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var försiktig med värme, dom propparna är väl vulkade...

Försök få dit en avdragare så att du får lite spänn på det, sen kan man slå på avdragarens bult det brukar gå...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min gamla murkla. Höll på o slet en hel sommar med olika avdragare, rostlösare och värme.

Tillslut, lösningen var vinkelslip. tog 30 sek. Jag skulle byta till en ny så jag hade ingen användning av den gamla slitna.
Kollade efter jag kapat bort en bit och det såg nästan ut som proppen smält fast i splinsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej! jo jag märkte de var ett gummi...... lyckades slita loss proppelern från gummit men sen kunde jag värma på hylsan ordentligt och då släppte den så jag får svarva till en bussning i alu o svetsa ihop den men de blir ett senare bekymmer nu har jag kört fast igen och behöver lite rådObestämd

 ska ha ut växelhuset då bara backen funkar på mitt så jag fick tag i ett par spruckna o tänkte få ihop ett fungerande men hur fasen får man loss den ringen där packboxen sitter? är den gängad eller pressad dit? för får man loss den så verkar det bara va och dra ut  hela huset men den verkar sitta fast på nåt sätt.

tacksam för alla tips jag får

mvh svenne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns de ingen som vet hur man får isär växelhuset på en liten mercury?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagerhållaren är bara i tryckt och låst med en stor mutter, tyvärr har båda nog ärgat fast. Muttern som håller lagerhållaren brukar vara duktigt fastrostad så den får du borra och spräcka bort, nya muttrar i plast finns att köpa. För Lagerhållaren behövs det en avdragare som du spänner mot propelleraxeln och greppar under lagerhållaren, lite värme skadar nog inte heller på växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen alla! nu har jag fått isär mitt växelhus och planerna ser ljusa ut hade några kassa hus och skulle plocka ihop ett fungerande.men jag skulle behöva får bort drivaxeln den var lite rostig neranför impellerhuset så jag är rädd för det ska läcka kylvatten ner i huset men har en axel som sitter i ett totalsprucket hus frågan är bara hur man får upp axeln ur huset?tänkte även byta lagret och packboxen till drivaxeln men frågan är hur man får upp axeln?

 

mvh svenne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...