Gå till innehåll
söndag 20 juli 2025
stogure

Hjälp Mercruiser 3,0 -04 som dör vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Har precis sjösatt min Bayliner 195 Br med Mercruisers 3,0 l, 135 hp från 2004Skrattande. Men den dör vid gaspådragRynkar. Går hyfsat på förhöjd tomgång men så fårt den kommer över typ 1500 varv dör den.

Har provat att köra på helt färsk bensin direkt från dunk och även bytt bränslefilter. Jag har skruvat bort bränslepumpen (mekanisk eftersom det är förgasarmotor) men vet inte riktigt hur jag ska kunna kolla den?Obestämd

Kan något ha fryst sönder under vintern som kan yttra sig så här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft liknande problem med 4.3 och 5.7 motorer som stått ett tag. Bildas små kristaller i förgasarna som gör att du inte får tillräckligt med bensin. Vet inte hur din förgasare ser ut men på ovanstående motorer kan man se om det kommer bensinstrålar ur munstyckena från accpumpen när du gasar. Kolla bara rakt ner i förgasaren.

Ibland går det att fixa genom att choka motorn med tex handen och varva upp den sen ta bort handen. På så vis får du högre flöde i förgasaren och skiten kanske släpper. Annars är det bara att ta isär och rengöra som gäller.

Brukara vara rätt gott om folk som kan dessa enkla förgasare om du behöver hjälp.

Har alltid fått ordning på problemet genom ovanstående lösningar. Dagens skitbensin som ställer till det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, plocka ur förgasaren alltså. Känns lite skumt att behöva göra på en så ny motor men kan vara värt att prova att ta bort och blåsa rent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bytt bränslefilter?

Inte täppt i luftledning till tank?

Vatten i bensinen?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska prova att rengöra förgasaren, allt annat är som sagt redan bytt. Kan det vara något med tändningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur just din förgasare ser ut men på de jag haft som suttit på 4.3 och 5.7 motorer så behöver man inte ta loss förgasaren. Du skruvar bara av locket. Glöm inte att pinnbulten som håller luftfiltret även håller fast locket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har plockat ut förgasare och rengjort. Ska stoppa tillbaks imorgon. Går den inte bättre så får det bli verkstad.Gråter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Ringhede...

När du har skruvat färdigt med förgasaren  - kolla även luftningsventilen och slangen till tankluftningen (sitter i överkant på tanken) så att du inte har fått spindelväv eller annat som blockerar luftningen av tanken. Om den är tät så får du undertryck i tanken som gör att motorn inte får bränsle innan undertrycket har släppt. 

Jag är osäker på om du har fyllt på fräsch bensin i båtens tank, eller provat att köra motorn direkt från dunk via slang till bränslefiltret/pumpen. Om du har gjort det senare så kan det inte vara ovanstående problem.

Flottörproblem eller kondensvatten i förgasaren kan vara en annan orsak, men det kan du förhoppningsvis utesluta efter förgasarrengöringen.

Lycka till!

Senast ändrad av Patrik_ | 27 maj 2008 | 17:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade liknande problem med min Mercruiser 3.0 135hk från -00. Efter många gråa hårstrån så plockade jag tillslut av förgasaren. Det var ingen rolig syn att öppna den, såg inge kul ut. Var iaf acc pumpen som var trasig, en packbox som torkat sönder.

Köpte en rep sats på marinshopen för ca 600:- å nu går motorn som en klocka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Glömde stänga denna tråd, allt berodde på skitig förgasare. Tog hjälp av en erfaren båtmek som tog med förgasaren och gjorde en rejäl tvätt. Monterade därefter in ett riktigt bränslefilter. Gick sedan bra hela sommaren.

Tack alla!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Tar gärna över denna tråd då jag har liknande problem. Köpte en bayliner med 135 hk (förgasare) i helgen. Båten är ifrån 2015 lika så motor och har endast gått 50 Timmar. Båten har dock stått på land de senare 3 åren men en mekaniker har varit där 2 gånger om året för att se över allting, ultraljudstvätt på förgasaren gjordes för 2 år sedan.

Vi körde hem båten och märkte att den tog vid 1500-2000 varv men gick bra i högre varvtal och gick ok när vi endast la i växeln.

jag läste igenom tipsen i denna tråden och tog isär lite delar varav jag såg massa kristaller/gammalt bränsle/skit i silen innan förgasaren, var även skit i förgasaren så har tagit isär allt och rengjort noggrant med rekommenderat medel. Har även bytt bränslefilter.

Förgasaren ser super fin ut men nu går nästan allt sämre.. den starta lätt och gick ok på tongången, gick justera tomgången något men så fort jag lägger i gas utan växel så dör den; låter som den får för mycket luft eller bränsle. Startar jag med gas i så går den upp i varv och spinner som en katt..

Den går alltså bra på tomgång och med gas men inte vid gaspådrag.

Var ca 20 liter gammalt bränsle när vi tog över den och tanka då i 50 liter nytt 98a bränsle. Körde i va 2 h så vi körde nog upp 30-40 liter. 

några tips? Kan den tjuva luft någonstans? 

Skickar med några bilder innan jag gjorde rent, glömde självklart ta efter..

IMG_7345.jpeg

IMG_7344.jpeg

IMG_7343.jpeg

IMG_7338.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...