Gå till innehåll
måndag 13 juli 2026
Movinhead

Demontering Växelwire Alpha one drev

Rekommendera Poster

Hej

Har börjat med bytet av bälgar på mitt drev.

Men jag fattar inte hur jag får bort växelwire på ett enkelt sätt??

Har köpte en service bok men det var dåligt beskrivet hur det går till med wiren.

Drevet är gen 2 drev.

Nån som vet hur man gör?

mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du menar hur du får bort den från bälghuset. Lossa allt som sitter på wiren uppe vid motorn först så att du kan dra ut innerwiren ur höljet bakåt. Sen behöver du en speciell tunnväggig hylsa för att lossa wiren i bälghuset (shiftcable tool) Klicka här. Sen drar du ut den bakåt med hölje och allt. Kan vara smart, om det är trångt i motorummet, att skarva på wiren med ståltråd eller snöre eller nåt så du kan dra in nya wiren sen. Kan nämligen vara riktigt svårt att få den rätt annars i vissa fall.. Sen montera den nya i omvänd följd. Lite packningssilikon eller liknande på gängorna i bälghuset och dra inte för hårt. Gängan är nämligen konisk. Växelleden som sitter längst ner på wiren måste kunna snurra fritt. Dra åt den lilla skruven tills allt spel är borta, sen backar du den en aning så att det löper fritt och säkrar den med den rostfria ståltråd som du troligen fick med till wiren... Att bälgen skall limmas vet du säkert. Rätt väg att dra wiren sen (om du har V6 el V8) är framför bockhornet och sen runt bakom styrservon (om du har det) och upp till växelreglaget. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det svaret sparade en hel del bekymer för mig.

Tur att det finns kunniga och hjälpsamma maringuiden medlemar härGlad.

Men kommer så klart en följdfråga.

Har inget lim är det ett speciellt lim eller kan man köpa nått i vanlig butik?

Ska alla bälgarna limmas i båda ändar?

Ska ej byta växelwire bara bälgen. Borde jag ha bytt wiren? Båten har gått max 100timmar enligt förra ägaren.

mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om wiren går lätt... Riktigt lätt så behöver du inte byta.. Men överväg det ändå.. Den är inte speciellt dyr och när du ändå nästan har den loss så, ja du förstår säkert... 99% av problem med växlarna på Alpha beror just på kärvande wire... Bälgarna på ett gen II drev ska bara limmas i stora änden på växelwiren och i samma ände (den främre) på stora drivknutsbälgen. Övriga ställen inget lim. Limmet är faktiskt helt vanligt kontaktlim som man lägger på bägge ytor innan man monterar bälgarna. När det gäller klämman på växelwirens bakre ände så är den besvärlig att få dit utan specialtång. Sätt ditt ett s.k. buntband och dra åt i stället. Bälgen brukar går RIKTIGT tungt att få på wiren men använd diskmedel, såpa eller liknande så går det lätt... Använd INTE olja... Och lägg absolut inte fett på innerwiren. Oavsett om du byter eller ej. Då går den segt och motorn kommer att stanna när du lägger i en växel. Vill du smörja gamla wiren (en ny behövs inte) så använd nåt riktigt tunnflytande som 5-56 eller liknande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Igen

En fråga till.

Du vet inte storlek på muttern till växelwire så kan jag fixa till en specialhylsa på jobbet imorn.

Tack för snabba svar.

mv Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, om inte minnet sviker så är det 9/16. Jag gjorde själv min för länge sen och är rätt säker på det. Det funkar med en 14mm också fast det är aaaningen mindre egentligen. Det viktiga är att den är lång för att rymma det som sticker ut, och TUNN för att rymmas mellan wirens sexkantfattning och bälghusets vägg. En sexkanthylsa är att föredra framför tolvkant så slipper man dra den rund. Men om du inte ska byta wiren så behöver du inte lossa den där utan bara uppe på motorn och plocka av allt löst där så att den går ut genom skölden. Du drar alltså ut wiren sittande kvar i bälghuset. Då kan du tejpa på nåt att dra in den med oxå. Tejpa på innerwiren i så fall.. Lägger du tejpen utanpå höljet så blir det för grovt. Är ganska precis nere i skölden när man ska igenom där. Sitter en plastplugg där oxå. Monterad innefrån. Passa så inte den lossnar när du monterar tillbaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Igen nu är Wiren lös.Skrattande

Gick rätt tungt sista biten ut, hoppas inte nått gick sönder.

Nu sitter ytersta huset endast i kylvatten slangen och oljeslangen och logg slangen.

Brukar man låta dom sitta kvar under montage av nya bälgarna tro?

Eller måste man ta loss mera slangar?

mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du köpt en komplett sats med bälgar och allt så ingår kylslangen. Byt den i så fall.. Oljeslangen ska du vara försiktig med. Nippeln den sitter i längst in vid skölden är av plast och går sönder jättelätt... Jag brukar klippa den slangen på mitten och sen sätta dit en ny.. För att lossa den vid sköldnippeln så skär man upp den försiktigt med en vass kniv tills den släpper. Det gäller för vattenslangen också... Lite trixit där inne för det är trångt, men smörj nya slangarna med olja innan du monterar tillbaka dom och sen är en långkäftad vinklad tång guld att ha.... Vad gäller oljeslangen så tänk på att det är en slang i tum. 1/4 ska det vara. Försök inte med 6 millimeter för den kommer gå så tungt att du garanterat bryter av nippeln...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tyvär bara alla 3 bälgarna..

Borde man haft  mer grejer tro, slangar packningar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde och borde... Du ser ju vilket skick det är på grejerna. Är dom ok så använd dom.. Men med tanke på hur mycket jobb det är att byta bälgar så brukar det vara smart att byta allt på en gång.. Då har man några lugna år sen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är bälgarna och växel wire på plats hoppas det vart tättGlad.

Bara under del kvar med impeller byte upptäckte där att det även behövs en ny o-ring till olje kanal.

Upptäcke en bra grej att ha som drgtråd för wirehöljet. en vanlig installations kabel FK1.5mm2 som man viker dubel och gängar in i änden wiren sitter som berg.

Tack för hälpen! 

Dags för nästa problem trimplan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...